Dornier ir gaisa kuģu ražotājs Vācijā, ko izveidojis gaisa kuģu eksperts un inženieris Klaudijs Dornieris. Šī gaisa kuģu kompānija, izveidota starpkaru periodā 1922. gadā, tika slēgta 2002. gadā. Tā atstāj aiz sevis skaistu stāstu un sasniegumus aviācijas pasaulē. Dornier izcēlās ar dzinēju ražošanas lidmašīnu izveidi (turbopropelers, tvaika reaktori). Galvenie šo lidmašīnu modeļi ir Dornier 328 un Dornier 228. Immediāta pacelšanās un izpēte par šo bijušo vācu gaisa kuģu uzņēmumu, kas specializējas aviācijā.
Klaudija Dorniera stāsts, gaisa kuģu ražotāja Dornier dibinātājs
Ikviens skaists stāsts sākas ar galveno varoni. Tas ir Klaudijs (vai Klods) Dornieris. C. Dornieris piedzimst 1884. gada 14. maijā Vācijā, Kemptonā, Bavārijas dienvidaustrumos. Viņa ģimene ir franču izcelsmes, jo īpaši no Arсon pilsētas Burgundijas Franche-Comté reģionā. C. Dorniera vecāki: Dolfīns-Dēzīre Dornier un Matilde Buks, ir apmetušies Vācijā pēc kāzām.
Izpilddirektors Klaudijs Dornieris vienmēr ir bijis kaislīgs par gaisa kuģu un kosmosa nozarēm. 1907. gadā 23 gadu vecumā viņš iegūst inženiera diplomu Tehniskajā universitātē Minhenē. Viņam ir franču pilsonība no vecākiem, bet viņš ir pilnībā dzīvojis Vācijā, un 1913. gadā C. Dornieris kļūst par vācu pilsoni. Tomēr viņš saglabā franču pilsonību. Pēc tam viņš sāk strādāt inženierijas jomā Kaušruā. Savu veiksmīgo pieredzi uzņēmumā Zeppelin, C. Dornieris sāk veikt vairākus pētījumus. Viņš pētīs, it kā veicot rutīnas operācijas, dažādu vieglo metālu dizainu un izturību. Viņa mērķis ir ieviest jauninājumus gaisa kuģu, lidmašīnu un hidrogaisu jomā.
1922. gadā tiek radīts Dornier Wal, hidroplanis. Nosaukums Wal nāk no vācu vārda vaļu un atsaucas uz šo lidmašīnu izskatu.
Pēc tam viņš ražos dzinējus ar propelleriem ar izciliem dizainiem. Tas ir uzņēmuma gaisa kuģu flotes sākums. C. Dornier konfigurē sistēmu ar propelleriem gan priekšā, gan aizmugurē no dzinēja. Tas rada vilkmi uz priekšu un spiedienu uz aizmuguri, tādējādi uzlabojot lidmašīnu manevrētspēju. Šis dzinēju veids padara viņu par atsauci šajā jomā.
C. Dornier strādā aviācijas jomā un ražo daudzas lidmašīnas, sākot no materiālu izpētes līdz viņu galīgai montāžai. Viņš mirst 1969. gadā Šveicē. Viņam bija 4 bērni, tostarp Pīters Dornieris, kurš turpinās viņa darbu uzņēmumā līdz 2002. gadam (gads, kad nomirst P. Dornieris un apstājas Dornier rūpniecība).

Gaisa kuģu ražotāja Dornier stāsts
Dornier ražotāja sākumi starp karu periodā
Kā redzēts stāstā par viņa dibinātāju Klaudiju Dornieru, uzņēmums tika izveidots 1922. gadā starpkaru periodā. Tā pirmie hidroplāni Dornier Wal sākotnēji tiek būvēti Itālijā pludmales kūrortā Marina di Pisa. Kāpēc Itālija? Jo Dornieram ir jāsaskaras ar Versaļas līgumā noteiktajām prasībām lidmašīnu ražošanā. Šie hidroplāni tiks eksportēti visā pasaulē.
Tieši starp diviem pasaules kariem Dornier patiešām redzēja sava gaisa kuģu uzņēmuma izaugsmi. Proti, Dornier lidmašīnas veica savu pirmo izmēģinājuma lidojumu, īpaši tās hidroplāni, kas ir ideāli un ļoti izmantoti, lai nodrošinātu gan starpkontinentālos, gan īpaši transatlantiskos savienojumus. Patiesībā tie ir Dornier (Do) Wal un to sekotāji Do 18 un Do 26, kas atvēra pirmās līnijas pasažieru transportēšanai, kas ļāva šķērsot Kamēr Okeānu. Tāpat pirms Otrā pasaules kara Dornier ražoja to, kas kļūs par lielāko lidmašīnu starpkara periodā – Do X. Tā ir lidmašīna, kas aprīkota ar ne mazāk kā 12 propelleru dzinējiem, kas izvietoti divos pa diviem. To sauca par lidojošo kuģi. Klaudijs Dornieris centās atrast līdzekļus, lai uzlabotu šo lidmašīnu aerodinamiku. Piemēram, modeļa Do 26 ir uzstādīti atsperu pludiņi lidojuma laikā, kas izplešas pirms nolaišanās, precīzāk sakot, pie zemes, jo šīs lidmašīnas nolaižas uz ūdens! Šis sasniegums uzlabo šo masveida lidmašīnu lidojuma kvalitāti.
Aviācijas ražotājs Dornier Otrā pasaules kara laikā
Otrā pasaules kara sākumā, Do 26 un Do 18 modeļu lidmašīnas tiek bruņotas. Tās sāk 1939. gadā izmantot Vācijas lidostās, gaisa spēki. Šie hidroplāni ļaus veikt izlūkošanu, īpaši Ziemeļjūrā. Modelis Do 24 ir trimotors, kas tikko pirms kara sākuma tika ražots. Tā sāka savu pirmo lidojumu 1937. gadā. Vācijas gaisa spēki pasūtīja ne mazāk kā 217 šādu tipa lidmašīnu, kas šajā brīdī kļūst par vienu no vissvarīgākajām un nodrošina īpašas jūras glābšanas misijas. Pēc kara modelis Do 24 kļūs par daļu no franču jūras flotes. Līdzīgi Dornier laist tirgū Do 17 – militāro lidmašīnu, kuru dēvē par “lidojošo zīmuli” dēļ plāna korpusa.
Pēc kara beigām tiek ražots Dornier 335, kurš veic savu pirmo lidojumu 1943. gadā. Tā ir divmotoru lidmašīna, kas tajā laikā tika uzskatīta par ātrāko savā klasē, ar ātrumu 765 km/h. Un jaunums tajā laikā, tieši ar šo lidmašīnu tiek uzstādīta iznīcinošā sēdeklis.
Dornier stāsts pēc kara
Kara laikā gaisa kuģu gigants Dornier bija rūpniecība, kas ražoja lidmašīnas karā, un tādējādi ražoja arī militāros ekipējumus. Pēc kara Vācijā tika veikta denazifikācija, lidmašīnu ražotājs Dornier līdz tam netika tiesāts, bet viņa uzņēmums gāja slikti. Proti, viņa rūpnīca, kas atrodas netālu no Bodensee ezera, tika iznīcināta. Dornier iekārtojas Šveicē, Zūgā. Patiešām, Vācijā, pēc kara, kādu laiku bija aizliegts nodarboties ar gaisa kuģu būvniecību. Paralēli savam rūpnīcai Šveicē viņš nodarbojas ar savienot lidmašīnas Spānijā. Kad šis aizliegums ir atcelts, viņš atkal uzstāda rūpnīcu Lindavā (Vācijā).
Tikai no 1956. gada Dornier beidzot atgūstas ar secīgu Do 27, Do 28 un Do 31 lidmašīnu ražošanu.
1962. gadā, 78 gadu vecumā, Klaudijs Dornieris nodod savu uzņēmumu dēliem un izstājas no amata. Uzņēmums Dornier joprojām darbojas un vēlāk izstrādā propelleru gaisa kuģi Dornier 228 un Dornier 328. Abi ir īstermiņa lidojumam paredzēti gaisa kuģi.
1985. gadā ģimenes gaisa kuģu uzņēmums Dornier tika iegādāts no automašīnu ražotāja Daimler Benz. Pēc tam 1996. gadā Dornier tika pārdots Fairchild, amerikāņu gaisa kuģu ražotājam. Tā bija Dornier sabrukuma sākums un lidmašīnu ražošanas beigas. Tā bija uzņēmumi, kuri alveja veica gaisa kuģu ražošanu starpkontinentālai pārvadāšanai, bet pēc milzīgiem izmaksu ieguldījumiem un nesekmīgiem projektiem, kas attiecās uz lidmašīnu veidiem, uzņēmums bankrotēja 2002. gadā. Tas slēdza savas durvis uz visiem laikiem un iezīmēja gaisa kuģu ražotāja Dornier stāsta beigām.
Galvenās Dornier gaisa kuģu ražotāja lidmašīnas
- Dornier 328: Šis lidmašīnu modelis ir divmotoru reaktoru lidaparāts, kas specializējas reģionālajā transportā un īsos maršrutos. Pie Dornier nav garo lidmašīnu. Pēc vairākiem lidaparātiem ražotiem militārajā sektorā un arī hidroplāniem, Dornier vēlējās diversificēt savu piedāvājumu. Tika radīts Dornier 328, reģionālais lidaparāts ar 33 vietām pasažieriem un apkalpes locekļiem plašā kabīnē. Tas veica savu pirmo lidojumu 1998. gadā, tad sertificēts nākamajā gadā. Līdz šim ir apmēram simts Dornier 328 lidmašīnas, kas ir kalpošanā. Tas ir modelis, kas visvairāk atbilst biznesa lidplanei. Kabīnes iekšējais augstums ir 1,87 m, ļaujot lielākajai daļai šo pasažieru justies labi un nejusties ierobežoti lidmašīnā. Šis reģionālais gaisa kuģis piedāvā pilnīgu apkalpes pakalpojumu, tajā ir arī tualetes un labi aprīkota virtuve.

- Dornier 228: Ražots kopš 80. gadiem, Dornier 228 ir pirms Dornier 328. Tā ir reģionālā lidmašīna, kas spēj pārvadāt 16 pasažierus, kā arī veikt kravu transportēšanu. Līdzīgi kā Do 328, šī reģionālā lidmašīna ir ideāla un izdevīga īsos lidojumos. Patiesībā, tās darbības rādiuss ir 1800 km. Šī lidmašīna ir slavēta un atzīta par savu izturību un efektivitāti darbības apstākļos ar sarežģītām situācijām. Turklāt tā spēj nolaižoties īsās un reizēm grūti pieejamās nosēšanās vietās. Tas tai piešķīris iesauku “gaisa kravas auto”.
Dornier 228 – Foto kredīts: Commons Wikimedia
AEROAFFAIRES mēs, privātās aviācijas eksperti, esam pieejami 7 dienas nedēļā un 24 stundas diennaktī, un atbildam uz visām jūsu pieprasījumiem par iznomāšanu. Sazinieties ar mums pa +33 (0) 1 44 09 91 82 vai aizpildiet tieši mūsu on-line piedāvājumu.