Airbus ir Eiropas aviācijas ražotājs. Tas tika izveidots 60. gadu beigās, apvienojot vairākus Eiropas aviācijas ražotājus un struktūras. Tā galvenā mītne atrodas netālu no Tulūzas Francijā, precīzāk, Blagnac. Šis aviācijas ražotājs, iepriekš pazīstams kā Airbus Commercial Aircraft, ir specializējies komerciālo lidmašīnu ražošanā, īpaši tālajiem lidojumiem. Tas ir viens no lielākajiem aviācijas ražotājiem pasaulē. Patiesībā gandrīz puse no pasaules komerciālajām lidmašīnām pieder Airbus un tās izmanto daudzas aviokompānijas. Airbus ir tiešā konkurencē ar amerikāņu aviācijas ražotāju Boeing. Mēs kopā aplūkosim Airbus vēsturi, darbības, akcijas un tā lidmašīnu floti.
Aviācijas ražotāja Airbus izcelsme
Pēc Otrā pasaules kara aviācijas pasaule attīstās. Tiek radīti turboreaktīvie dzinēji, kā arī daudzas lidmašīnas, kas paredzētas pasažieru pārvadāšanai vai kravu pārvadāšanai. Tie tiek izmanoti civilā, militārā un komerciālā jomā. Iestājas 60. gadi un gaisa transporta pieaugums. 1965. gadā Bourget izstādē Eiropas aviācijas nozares pārstāvji apspriež lidmašīnu projektus, lai atšķirtos no amerikāņu gigantiem un viņu lielajām lidmašīnām. Viņiem bija jāatrod cita tirgus niša. Šī niša izrādījās daudzu pasažieru pārvadāšana īsās un vidējās distancēs. Kā gaisa autobusi, “Air Bus”. Eiropas aviācijas ražotāji, katrs ar savām misijām, uzdod jautājumu par apvienošanos. Viņi pieņem nosaukumu Airbus, kas tādējādi kļūst par Eiropas aviācijas ražotāju.
Pirmie aviācijas ražotāja Airbus projekti no 1965. gada
1965 : Airbus izstrādā savu pirmo lielas ietilpības lidmašīnas projektu. Francijas, Anglijas un Vācijas sadarbības rezultātā tiek radīta lidmašīna ar aptuveni 225 pasažieru vietām.
1966-1967 : šis periods iezīmē Airbus vēsturi ar Airbus A300 projekta parādīšanos. Airbus dalībnieki izstrādā lidmašīnu ar lielāku ietilpību, 300 vietām, par 190 miljonu mārciņu izmaksām. Šīs izmaksas sedz dažādas Airbus dalībvalstis. 37,5% no Francijas un Anglijas, un 25% no Vācijas.
1968 : Airbus mērķis bija sasniegt vismaz 75 pasūtījumus, lai veiksmīgi īstenotu A300 projektu. Tomēr daudzas aviokompānijas nesaskatīja acīmredzamu interesi par šo lidmašīnu. Airbus nesaņēma nevienu pasūtījumu, kad pienāca 1968. gada jūnijs. Tomēr partnerattiecības jau bija noslēgtas, tostarp ar Lockheed un Rolls-Royce, kuriem bija jānodrošina A300 dzinēji. Tāpēc bija jāatrod risinājums. Tādējādi parādījās A300B. Tas ir samazināts A300 variants. Tā būs vieglāka lidmašīna ar mazāk vietām nekā plānotās 300. Tomēr Anglija izstājas no šī projekta. Vācija un Francija katra finansē projektu ar 50%.
1969 : abas valstis apvienojas, noslēdzot vienošanos Bourget aviācijas izstādē. Viņi uzsāk A300B, divmotoru lidmašīnu ar 226 vietām. Tam būs priekšrocība būt ekonomiskākam nekā citi konkurentu lidaparāti (īpaši četru un trīs dzinēju lidmašīnas). Notiks vairāki reorganizācijas procesi Airbus grupā un šajā projektā. Nīderlande pievienojas projektam finansējot 6,6%.
1970 : aviācijas grupas Aerospatiale un Deutsche Airbus apvienojas, lai oficiāli izveidotu Airbus Industrie grupu. Šī grupa ir GIE (Ekonomiskās interešu apvienība), kas apvieno vairākas nacionalitātes. Galvenā mītne atrodas Parīzē. Airbus Industrie grupu vada Franz-Josef Strauss. Pēc tam pie Airbus grupas pievienojas citas Eiropas aviācijas struktūras, tostarp Spānijas aviācijas ražotājs CASA.
Foto kredīts: Airbus
Aviācijas ražotāja Airbus lidmašīnu darbība
1974 : A300B pirmais modelis veica savu pirmo komerciālo lidojumu. A300B sākotnējais projekts tika izstrādāts vairākos modeļos (no A300B1 līdz B11), lai vislabāk atbilstu tirgus pieprasījumam. Tika izstrādāta versija kravu pārvadājumiem, vieglāka versija, palielināts darbības rādiuss, samazināts nolaišanās ritenis vai pat pagarināta versija, daudzas lidmašīnas varēja veikt savus lidojumu izmēģinājumus un vēlāk pierādīt sevi. Šajā gadā A300 pirmo reizi izmanto aviokompānija Air France. Tā ir viena no retajām kompānijām, kas izvēlas lielas ietilpības lidmašīnas. Lidmašīna veic savu pirmo komerciālo lidojumu aprīlī starp Parīzi un Londonu.
1978 : Airbus jau dažus gadus cenšas iekļūt ASV tirgū, bet bez panākumiem. Šajā gadā aviācijas ražotājs reģistrē savus pirmos reālos pasūtījumus no amerikāņu aviokompānijas Eastern Air Lines (EAL), ar pasūtījumu 23 A300 B4 modeļiem. Dažādi A300 modeļi ir guvuši lielus panākumus un nopietni konkurē ar amerikāņu gigantu Boeing. Tas iedvesmo Airbus izstrādāt jaunus lidmašīnu modeļus, kas labāk atbilst aviokompāniju pieprasījumam. Jo A300 sākotnējais modelis daļēji ir guvis panākumus, pateicoties Air France, kam nepieciešami lieli lidaparāti, bet ne visām aviokompānijām tas ir nepieciešams. Jauna modeļa projekts tiek uzsākts, tas ir A310, kas 1978. gadā tika prezentēts Hannoverē aviācijas izstādē.
1979 : A310 piesaista uzmanību, un daudzas aviokompānijas jau pasūta. Lai gan Apvienotā Karaliste izstājās no iepriekšējā projekta, tā piedalās A310 izstrādē ar 20% ieguldījumu. Francija un Vācija katra ar 37,9%, un Spānija ar 4,2%.
1982 : izmēģinājuma lidojums A310.
1983 : pirmās piegādes lidmašīnām, tostarp Swissair un Lufthansa. Airbus izstrādās vairākas versijas (piemēram, A310-200, A310-300 vai A310-600). Šīs dažādās versijas piedāvās izmaiņas spārnu un astes konstrukcijā, kā arī lidmašīnas ietilpībā, tostarp iespējama arī kravas versija.
1984 : A300B modeļu ražošana tiek pārtraukta.
Aviācijas ražotāja Airbus lidmašīnu flote diversificējas
80. gadu sākumā Airbus saskata iespēju un pieprasījumu izstrādāt lidmašīnas ar aptuveni 150 vietām, kas varētu veikt vidēja attāluma lidojumus. Lai konkurētu ar Boeing 737-200, GIE plāno līdzīgu lidmašīnas projektu. 1981. gadā tiek uzsākts projekts A320, lidmašīna ar 150 vietām. Lai atšķirtos no konkurences, aviācijas ražotājs vēlas, lai tā nākotnes lidmašīnas būtu ekonomiskākas degvielas patēriņā un aprīkotas ar tehnoloģiskām inovācijām (īpaši elektrisko vadību).
1984 : oficiāli tiek uzsākts A320. Pasūtījumi jau ir saņemti 80 lidmašīnas piecām aviokompānijām.
1988 : Pirmais komerciālais lidaparāts A320 veic savas pirmās misijas. Francijā tas tika atklāts Tuluzā iepriekšējā gadā. Air France to sāka izmantot 1988. gadā. A320 guva lielus panākumus un pat apsteidza savu amerikāņu konkurentu Boeing, īpaši ar lielu pasūtījumu no Pan Am, amerikāņu aviokompānijas.
A320 iezīmē jaunu ēru Airbus vēsturē, kas tiek uzskatīts par vienu no svarīgākajiem pasaules ražotājiem. Šis lidmašīnas modelis ir ieguvis rekordu ar 400 pasūtījumiem pirms tā nonākšanas tirgū, salīdzinot ar tikai 15 A300 modelim.
1989 : gūstot panākumus ar A320, Airbus nolemj izveidot A321, garāku modeli ar 186 pasažieru ietilpību.
90. gadi : Airbus diversificē savu lidmašīnu klāstu un palielina savu ražošanas tempu. Tas izstrādā dažādas A320 versijas (A318, A319 vai A321). Tāpat tas ražo jaunas lidmašīnas tālajiem lidojumiem, piemēram, A330 un A340 (vienlaikus domājot par atšķiršanos no Boeing un tā jaunā modeļa, īpaši Boeing 767).
1993 – 1994 : attiecīgi tiek uzsākti pirmie A340 un A330 pakalpojumi.
1995 : mazāka A320 versija, A319, veic savu pirmo lidojumu. Šis lidaparāts ir svarīgs, jo tā A319-114 versija kalpo par atsauci pirmajiem Airbus Corporate Jets (ACJ) biznesa lidaparātiem 1999. gadā.
Foto kredīts: Airbus
Aviācijas ražotājs Airbus pēc 2000. gadiem
90. gadu beigās Airbus grupa tiek pārstrukturēta, lai saglabātu vienotu un konkurētspējīgu struktūru pret amerikāņu gigantu un, galvenais, samazinātu izmaksas. Notiek apvienošanās starp vairākiem aviācijas grupām, un 2001. gadā Airbus pieder 80% EADS (izveidots ar Aérospatiale, CASA un DASA) un 20% BAE Systems. Airbus galvenā mītne atrodas Tuluza Francijā. Tā izpilddirektors ir Noël Forgeard.
2000 : tiek uzsākts grandiozs projekts, pētījumi jau tika uzsākti 80. gados. Tas ir liels pārvadātājs ar ietilpību līdz 800 cilvēkiem, kas tiks saukts par A3XX. Šis projekts tiek pārdēvēts par Airbus A380, kā mēs to pazīstam šodien, lielāko lidmašīnu pasaulē pasažieru pārvadāšanai. Šajā datumā Airbus jau ir reģistrējis 55 lidmašīnu pasūtījumus no 6 aviokompānijām.
2005 : A380 veic savu pirmo izmēģinājuma lidojumu. Izveidošanas laikā daži lidmašīnas aspekti ir grūti īstenojami. Īpaši attiecībā uz lidmašīnas dažādu daļu galīgo montāžu. A380 piegādes tiek aizkavētas. Pirmās lidmašīnas aviokompānijām būtu jābūt pieejamām 2007. gadā. Šo sekojošo kavējumu dēļ Airbus zaudē 4,8 miljardus eiro. Dažas aviokompānijas (piemēram, Emirates) pieprasa finansiālu kompensāciju. Lai tiktu galā ar situāciju, Airbus nolemj pārstrukturēt savus ražošanas objektus un standartizēt ražošanas sistēmas.
2005 : īss pārskats par Airbus galvenajām lidmašīnām, jāatzīmē, ka šajā laikā A320 veido 75% no ražotāja pasūtījumiem.
2006 : Airbus izstrādā jaunu lidmašīnu, A350. Tā tiks prezentēta šogad Farnborough. Šī plašā korpusa lidmašīna konkurēs ar Boeing 777. Tam ir 350 pasažieru ietilpība. Tās pirmais lidojums notika 2013. gadā.
2007-2008 : tiek ieviesti restrukturizācijas plāni (īpaši Power8, Power8 plus). Ir jāsamazina izmaksas, kas noved pie gandrīz 10 000 darba vietu samazināšanas un spēcīgām protestiem. Daži objekti tiek pārdoti, bet citi tiek pārvietoti.
2011 : ņemot vērā vides jautājumus, Airbus atklāj savu NEO (New Engine Option) projektu. Tas tiks piemērots A320neo, kas patērē 15% mazāk degvielas. Šis lidmašīnas modelis kļūst par vispieprasītāko ar 1425 pasūtījumiem pirms tā nonākšanas tirgū.
2010. gadi : Airbus nostiprina savu globālo klātbūtni aviācijas tirgū. Šajās gados tas secīgi sasniedz pasūtījumu un ražošanas rekordus.
Pašlaik un kopš 2018. gada grupas izpilddirektors ir Guillaume Faury.
Aviācijas ražotājs Airbus pēc veselības krīzes
2020 – 2021 : aviācijas grupa, ko ietekmējusi Covid-19 krīze, paziņoja, ka 2020. gadā zaudējusi 481 miljonu eiro. Tomēr 2021. gadā pasūtījumi atkal pieauga, reģistrējot 363 miljonu eiro apgrozījumu pirmajā ceturksnī.
2021. gads arī iezīmē Airbus eksperimentu, kas pirmo reizi 100% izmanto biokuršus vienā no saviem lidojumiem. Šī iniciatīva ir daļa no mērķa sasniegt oglekļa neitralitāti aviācijā līdz 2050. gadam.
2022. gada janvāris : aviācijas ražotājs Airbus paraksta 36 lielus pasūtījumus šī gada sākumā. Tāpat tas šajā pašā mēnesī veicis 30 lidmašīnu piegādes apmēram divdesmit klientiem. Turklāt aviācijas ražotājs piegādāja savu pirmo ACJ TwoTwenty Šveices aviokompānijai Comlux. Tas ir Airbus 220-100, kas īpaši izstrādāts biznesa versijā.
2022. gada februāris : ar savu lidmašīnu piegādi Airbus paziņo, ka 2021. gads bijis rekordgads. Patiesībā aviācijas ražotājs guva vēsturisku peļņu 4,2 miljardu eiro apmērā. Ar 611 komerciālām lidmašīnām piegādātām, kas ir par 8% vairāk salīdzinājumā ar 2020. gadu.
Foto kredīts: Airbus
Airbus galvenie skaitļi
Aviācijas ražotājs var raksturot ar dažiem svarīgiem skaitļiem līdz šim:
130 000 darbinieku no vairāk nekā simts nacionalitātēm.
180 : tas ir Airbus vietu skaits visā pasaulē.
12 000 : tas ir Airbus piegādātāju skaits.
Aviācijas ražotāja Airbus dažādās darbības
Airbus nav tikai atpazīstamas komerciālās lidmašīnas, piemēram, A320 vai A380. Tas ir arī daudzas darbības un sasniegumi citās jomās. Jau ražojot komerciālas lidmašīnas, bet arī helikopterus (Airbus Helicopter), ierīces, kas paredzētas aizsardzībai, kosmosam un drošībai. Uzņēmuma mērķis ir tuvināt cilvēkus un piedāvāt inovatīvus un drošus risinājumus.
Visbeidzot, Airbus uzsver, ka ražo arvien atbildīgākas, tīrākas, mazāk piesārņojošas un vienmēr nozares priekšgalā esošas ierīces. Tas ir saistīts ar hibrīdu, zaļāku un ekoloģiskāku, elektrisku vai pat bezpilota dronu izstrādi. Nākotne mobilitātei ir joma, ko Airbus pastāvīgi attīsta un inovē.
Airbus dažādi projekti ilgtspējīgai aviācijai
Nulles emisiju jautājums ir pionieris ražotājā. Aviācijas ražotājs balstās uz 4 jomām un attīsta dažādus projektus.
Vispirms Airbus izstrādā lidaparātus, kuru mērķis ir neizlaist CO2 emisijas. Tas ir gadījumā ar viņu CityAirBus projektu, piemēram. Elektrisks eVTOL, kas jau veicis daudzus lidojumu testus.
Pēc tam aviācijas grupa plāno lidaparātus, kuri darbināmi ar ūdeņradi. Airbus uzskata, ka ūdeņradis ir ļoti solīga enerģija, kas samazinās aviācijas ietekmi uz globālo klimatu. Viņi plāno aprīkot savas komerciālās lidmašīnas līdz 2035. gadam.
Tad aviācijas ražotājs izmanto arī dabisko enerģiju, proti, sauli, lai darbinātu šīs ierīces. Saules paneļi varētu uztvert saules enerģiju un pārvērst to dzinēja sistēmā savām ierīcēm. Pašlaik tas ir kosmiskais aparāts Zephyr, kas tiek darbināts tikai ar saules stariem.
Visbeidzot, Airbus vēlas arī pārveidot pilsētas gaisa mobilitāti. Nākotnes pilsētas gaisa transports jau ir ceļā. Tiek izstrādāti elektriskie gaisa transportlīdzekļi, lai piedāvātu risinājumus pilsētas mobilitātei. Airbus ir izveidojis specializētu jomu šim projektam, Airbus Urban Mobility.
CityAirbus NextGen Foto kredīts: Airbus
Aviācijas ražotāja Airbus flote
Airbus ir izstrādājis daudzus lidaparātus, lidmašīnas un helikopterus gan komerciālām, gan militārām, kosmosa misijām vai ilgtspējīgu lidaparātu projektiem nākotnes aviācijai.
Lai uzzinātu vairāk, apmeklējiet šo galveno komerciālo lidmašīnu lapas, kas šodien veido aviācijas giganta reputāciju: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 vai pat CityAirBus.
Tagad jūs zināt nedaudz vairāk par aviācijas gigantu. AEROAFFAIRES mēs esam pieejami 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā, ieskaitot brīvdienas un svētku dienas. Mēs ātri atbildam uz jūsu tiešsaistes pieprasījumu un arī pa tālruni +33 1 44 09 91 82.