Airbus ir Eiropas aviācijas ražotājs. Tas tika izveidots 60. gadu beigās, pēc vairāku Eiropas aviācijas ražotāju un organizāciju apvienošanās. Tā centrālais birojs atrodas netālu no Tuluza, Francijā, precīzi Blagnac. Šis aviācijas ražotājs, agrāk zināms kā Airbus Commercial Aircraft, specializējas galvenokārt līnijas lidmašīnu izgatavošanā ilgstošiem lidojumiem. Tas ir viens no lielākajiem aviācijas ražotājiem pasaulē. Patiesībā gandrīz puse no pasaules līnijas lidmašīnām pieder Airbus un tās izmanto daudzas aviokompānijas. Airbus tieši konkurē ar amerikāņu aviācijas ražotāju Boeing. Mēs kopā apskatīsim Airbus vēsturi, darbības, akcijas un tā lidmašīnu floti.
Aviācijas ražotāja Airbus izcelsme
Pēc Otrā pasaules kara aviācijas pasaule attīstās. Tiek izveidoti turbojet dzinēji, kā arī daudzas lidmašīnas, kas paredzētas pasažieru pārvadāšanai vai kravas pārvadājumiem, tostarp civilajiem, militārajiem vai komerciāliem nolūkiem. 60. gadi ir klāt, un gaisa transporta pieaugums ir vispārējs. 1965. gadā salonā du Bourget eiropas aviācijas nozares dalībnieki apspriež lidmašīnu projektus, lai atšķirtos no amerikāņu gigantiem un viņu lielajām lidmašīnām. Viņiem bija jāatrod cita tirgus niša. Šī niša ir daudzu pasažieru pārvadāšana īsās un vidējās distancēs. Līdzīgi kā gaisa autobusi, “Air Bus”. Eiropas aviācijas dalībnieki un ražotāji, katrs savā misijā, sāka domāt par apvienošanos. Viņi pieņēma nosaukumu Airbus, kas tādējādi kļūst par Eiropas aviācijas ražotāju.
Pirmie aviācijas ražotāja Airbus projekti no 1965. gada
- 1965 : parādās pirmais lielas ietilpības lidmašīnu projekts. Starp Franciju, Angliju un Vāciju iznāk projekts, kas ir lidmašīna ar aptuveni 225 vietām.
- 1966-1967 : šis periods raksturo Airbus vēsturi ar Airbus A300 projekta parādīšanos. Airbus dalībnieki izstrādā lidmašīnu ar lielāku ietilpību, 300 vietām, par aptuveni 190 miljoniem mārciņu. Šos izdevumus segs dažādas Airbus dalībvalstis. 37,5% no tiem būs Vācija un Anglija, un 25% no Vācijas.
- 1968 : Airbus mērķis bija sasniegt vismaz 75 pasūtījumus, lai veiksmīgi realizētu A300 projektu. Tomēr daudzas aviokompānijas neatrada acīmredzamu interesi par šo lidmašīnu. Airbus nesaskārās ar nevienu pasūtījumu, kad 1968. gada jūnijā pienāca laiks.
Tomēr sadarbības līgumi jau bija parakstīti, tostarp ar Lockheed un Rolls-Royce, kuriem bija jānodrošina A300 dzinēji. Tāpēc bija jāsameklē risinājums. Tad parādījās A300B. Tas ir samazināts A300 variants. Tā būs vieglāka lidmašīna ar mazākām vietām nekā ieplānotās 300. Tomēr Anglija izstājās no šī projekta. Vācija un Francija tad apvienojas, lai finansētu projektu katra 50% apmērā. - 1969 : Abas valstis apvienojas, noslēdzot vienošanās Aviācijas izstādē Bourgetā. Tādējādi viņi iedibināja A300B – divmotoru lidmašīnu ar 226 vietām. Tās priekšrocība bija tā, ka tā bija ekonomiskāka par citiem konkurentu lidaparātiem (īpaši četrmotoru vai trīsmotoru).
Tiks veiktas vairākas izmaiņas Airbus grupā un šajā projektā. Izrādās, ka Nīderlande pievienojas projektam, un finansiāli iegulda 6,6%. - 1970 : Aerospatiale un Deutsche Airbus aviācijas grupas apvienojas, lai oficiāli izveidotu Airbus Industrie grupu. Šī grupa ir GIE (Ekonomiskās interešu grupas) apvienojums, kas apvieno vairākas nacionalitātes. Centrālais birojs izveidojas Parīzē. Airbus Industrie grupu vada Franz-Josef Strauss. Pēc tam pie grupas pievienojas citas Eiropas aviācijas organizācijas. Starp tām ir Spānijas aviācijas ražotājs CASA.
Foto kredīts: Airbus
Aviācijas ražotāja Airbus lidmašīnu darbināšana
- 1974 : A300B pirmais modelis veica savu pirmo komerciālo lidojumu. A300B sākotnējais projekts tika attēlots ar daudziem modeļiem (no A300B1 līdz B11), lai vislabāk apmierinātu tirgus pieprasījumu. Tika izstrādāta versija kravu pārvadājumiem, vieglāka versija, palielināta darbības rādius, samazināts nosēšanās atbalsts un garāka versija; daudzas lidmašīnas spēj veikt savus lidojumu izmēģinājumus un vēlāk apliecināja savas spējas.
Tajā gadā lidmašīnu A300 pirmo reizi lietoja aviokompānija Air France. Tā bija viena no retajām kompānijām, kas izvēlējās lielas ietilpības lidmašīnas. Lidmašīna veikusi savu pirmo komerciālo lidojumu aprīļa mēnesī starp Parīzi un Londonu. - 1978 : Airbus jau pāris gadus mēģināja iekļauties ASV tirgū, bet bez panākumiem. Šogad aviokompānija reģistrēja savus pirmos īstos pasūtījumus no amerikāņu aviokompānijas Eastern Air Lines (EAL), ar pasūtījumu par 23 modeli B4 no A300.
Dažādās A300 versijas ir guvušas lielus panākumus un ir nonākušas nopietnā konkurencē ar amerikāņu milzi Boeing. Tas iedvesmoja Airbus radīt jaunus lidmašīnu modeļus, kas būtu piemērotāki aviokompāniju pieprasījumam. Jo A300 oriģinālais modelis daļēji savu panākumu ir ieguvis no Air France, kas meklē lielo lidmašīnu, taču tas neattiecās uz visām aviokompānijām. Jauna modeļa projekts ir uzsākts, proti, A310, kas tika prezentēts 1978. gadā Hannoverē aviācijas izstādē. - 1979 : A310 ir ieguvis popularitāti, un daudzas aviokompānijas jau ir veikušas pasūtījumus. Lai gan Lielbritānija bija izstājusi no iepriekšējā projekta, taču tā ieguldījusi 20% A310 izstrādē. Francija un Vācija ieguldījušas 37,9% no katras, un Spānija 4,2%.
- 1982 : izmēģinājuma lidojums A310.
- 1983 : pirmajās piegādēs lidmašīnas ir īpaši Swissair un Lufthansa. Airbus izstrādā dažādus modeļus (piemēram, A310-200, A310-300 vai pat A310-600). Šie dažādie modeļi piedāvās izmaiņas spārnos, stabilizatorā, bet arī lidmašīnas ietilpībā, vai pat kravas versijā.
- 1984 : A300B modeļu ražošana apstājas.
Aviācijas ražotāja Airbus lidmašīnu flote diversificējas
- 80. gadu sākumā Airbus saskata iespēju un pieprasījumu izveidot lidmašīnas ar aptuveni 150 vietām, spējīgas pārvadāt vidējas distances. Lai konkurētu ar īpaši Boeing 737-200, GIE plāno līdzīgu lidmašīnas projektu. 1981. gadā tiek uzsākts projekts A320, 150 vietu lidmašīna. Lai atšķirtos no konkurences, aviācijas ražotājs vēlas, lai viņu nākamās lidmašīnas būtu ekonomiskākas degvielas patēriņā un būtu ar tehnikas sasniegumiem (īpaši elektrisko vadīšanu).
- 1984 : oficiālais A320 palaišanas datums. Pasūtījumi jau ir sagaidāmi, 80 lidmašīnas piecas aviokompānijām.
- 1988 : Pirmais gaisa transporta A320 veic savas pirmās misijas. Francijā tas tika atklāts Tuluza pagājušajā gadā. Air France to sāka izmantot 1988. gadā. A320 ir guvušas lielus panākumus un pat aptumšojuši savu amerikāņu konkurentu Boeing, īpaši ar lielu pasūtījumu no Pan Am, amerikāņu aviokompānijas.
A320 ir sava veida sviras elements aviācijas ražotājam Airbus, kuru tad uzskata par vienu no svarīgākajiem ražotājiem pasaulē. Šis lidmašīnas modelis ir sasniedzis 400 pasūtījumu pirms tā izmantošanas, kamēr A300 modelim tikai 15.
- 1989 : izceļoties uz A320 panākumiem, Airbus nolemj izveidot A321, garāku modeli ar 186 pasažieru ietilpību.
- 90. gadi : Airbus diversificē savu lidmašīnu klāstu un palielina savu ražošanas jaudu. Tas rada dažādas A320 versijas (A318, A319 vai pat A321). Tāpat tas ražo jaunas ilgstoša lidojuma lidmašīnas, piemēram, A330 un A340 (saglabājot domu, ka jāizšķir no Boeing un tā jaunā modeļa, īpaši Boeing 767).
- 1993 – 1994 : attiecīgi notiek pirmo A340 un A330 ieviešana.
- 1995 : mazāka A320 versija, A319 veic savu pirmo lidojumu. Šī lidmašīna ir svarīga, jo tās A319-114 versija kalpo par atsauci pirmajiem Airbus Corporate Jets (ACJ) biznesa lidaparātiem 1999. gadā.
Foto kredīts: Airbus
Aviācijas ražotājs Airbus pēc 2000. gadiem
90. gadu beigās Airbus grupa piedzīvoja pārstrukturizāciju, lai saglabātu vienotu un konkurētspējīgu struktūru pret amerikāņu milzi un ierobežotu izmaksas. Dažādu aviācijas grupu apvienošana notika, un 2001. gadā Airbus 80% piederēja EADS (izveidots ar Aérospatiale, CASA un DASA) un 20% BAE Systems. Airbus galvenais birojs atrodas Tuluza, Francijā. Tās izpilddirektors ir Noēls Forgeard.
- 2000 : tiek uzsākts grandiozs projekts, kur daži pētījumi jau bija uzsākti 80. gados. Tas ir liels pārvadātājs ar ietilpību līdz 800 cilvēkiem, kas saukts par A3XX. Šis projekts ir pārdēvēts par Airbus A380, kādu mēs to pazīstam šodien – pasaulē lielāko lidmašīnu pasažieru pārvadāšanai. Šajā datumā Airbus jau ir saņēmis pasūtījumu par 55 lidmašīnām no 6 aviokompānijām.
- 2005 : A380 veic savu pirmo izmēģinājuma lidojumu. Izveidošanas laikā daži lidmašīnas aspekti ir grūti realizējami. Sevišķi gaisa kuģa atsevišķo daļu galīgajos montāžas procesos. A380 piegādes ir iekavējušās. Pirmās lidmašīnas aviokompānijām vajadzēja būt pieejamas 2007. gadā. Šo sekojošo kavējumu dēļ Airbus pieļāva 4,8 miljardu eiro zaudējumus. Dažas aviokompānijas (piemēram, Emirates) pieprasīja finansiālu kompensāciju.
Lai tiktu galā ar situāciju, Airbus nolēma pārstrukturēt savus ražošanas centrus un standardizēt ražošanas sistēmas. - 2005 : īss pārskats par Airbus galvenajiem lidmašīnām, ir svarīgi zināt, ka šajā laikā A320 veido 75% no ražotāja pasūtījumiem.
- 2006 : Airbus izstrādā jaunu lidmašīnu, A350. Tā tiks prezentēta šogad Farnboroughā. Šī plašā korpusa lidmašīna konkurēs ar Boeing 777. Tam būs 350 pasažieru ietilpība. Tās pirmais lidojums notika 2013. gadā.
- 2007-2008 : tiek īstenoti restrukturizācijas plāni (īpaši Power8, Power8 plus). Ir jāsamazina izmaksas, kas noved pie apmēram 10 000 darba vietu samazināšanas un spēcīgām protests. Tiek pārdoti daži centri, un citi tiek pārvietoti.
- 2011 : rūpējoties par vides jautājumiem, Airbus atklāj savu NEO (New Engine Option) projektu. Tas tiks pielietots A320neo, kurš patērē 15% mazāk degvielas. Šis lidmašīnas modelis ar 1425 pasūtījumiem kļūst par visvairāk pieprasīto lidmašīnu pirms tā izmantošanas.
- 2010. gadi : Airbus nostiprina savu klātbūtni globālajā aviācijas tirgū. Gadu gaitā tas secīgi sasniedz pasūtījumu un ražošanas rekordus.
Pašlaik, kopš 2018. gada, grupas izpilddirektors ir Gijoms Faury.
Aviācijas ražotājs Airbus pēc veselības krīzes
- 2020 – 2021 : aviācijas grupa, ko ietekmējusi Covid-19 krīze, paziņoja, ka 2020. gadā zaudējuši 481 miljonu eiro. Tomēr 2021. gadā pasūtījumi atkal pieauga, sasniedzot 363 miljonus eiro apgrozījumu pirmajā ceturksnī.
2021. gads arī ir Airbus eksperiments, kas pirmo reizi 100% izmantoja biodegvielas kādam no saviem lidojumiem. Šī iniciatīva ietilpst gaisa transporta oglekļa neitralitātes kontekstā līdz 2050. gadam.
- 2022. gada janvāris : aviokompānija Airbus paraksta 36 lielus pasūtījumus šī gada sākumā. Tāpat tā šajā mēnesī veica 30 lidmašīnu piegādes apmēram divdesmit klientiem. Turklāt aviācijas ražotājs piegādāja savu pirmo ACJ TwoTwenty Šveices aviokompānijai Comlux. Tas ir Airbus 220-100, kas izstrādāts īpaši biznesa versijā.
- 2022. gada februāris : ar savām lidmašīnu piegādēm Airbus paziņo, ka 2021. gads bijis rekordgads. Proti, aviokompānija guvusi vēsturisku peļņu 4,2 miljardu eiro apmērā. Jo sevišķi ir piegādāti 611 komerciālie lidaparāti, kas ir par 8% vairāk nekā 2020. gadā.
Foto kredīts: Airbus
Airbus galvenie skaitļi
Aviācijas ražotājs to var raksturot ar dažiem svarīgiem skaitļiem līdz šim:
- 130 000 darbinieku no vairāk nekā simts nacionalitātēm.
- 180: tā ir Airbus vietu skaits visā pasaulē.
- 12 000: tā ir Airbus piegādātāju skaits.
Aviācijas ražotāja Airbus dažādās darbības
Airbus nav tikai atzītas komerciālas lidmašīnas, piemēram, A320 vai A380. Tā ir arī daudz akciju un sasniegumu citos virzienos. Protams, gan komerciālo lidmašīnu ražošanā, gan helikopteru izstrādē (Airbus Helicopter), ierīcēm, kas paredzētas aizsardzībai, kosmosam un drošībai. Uzņēmuma mērķis ir savienot cilvēkus un piedāvāt inovatīvus un drošus risinājumus.
Visbeidzot, Airbus augstu vērtē stratēģiju, lai izveidotu vēl atbildīgākas, tīrākas, mazāk piesārņojošas un vienmēr ambiciozas lidmašīnas. Tas uzsāk hibrīdlidmašīnu, zaļāku un ekoloģiskāku, elektrisku vai pat bezpilota dronu ražošanu. Nākotne mobilitāte ir sfēra, ko Airbus pastāvīgi izmanto un inovē.
Aviācijas ražotāja Airbus dažādie projekti ilgtspējīgai aviācijai
nulles emisiju tēma ir pionieris aviācijas ražotājam. Aviokompānija balstās uz 4 virzieniem un attīsta dažādus projektus.
Vispirms Airbus izveido lidmašīnas, kas jāizstrādā, lai neradītu CO2 emisijas. Tas ir gadījums ar viņu CityAirBus projektu, piemēram. Elektrisks eVTOL, kas jau veicis daudzas lidojumu pārbaudes.
Pēc tam aviācijas grupa plāno lidmašīnas, kas tiek darbinātas ar ūdeņradi. Airbus uzskata, ka ūdeņradis ir ļoti solīga enerģija, kas samazinās aviācijas ietekmi uz pasaules klimatu. Tie plāno aprīkot savas komerciālās lidmašīnas līdz 2035. gadam.
Tad aviokompānija izmanto arī dabisko enerģiju, proti, sauli, lai darbinātu šos lidaparātus. Saules paneļi varētu uzkrāt saules enerģiju un to pārvērst enerģijā, kas darbinātu tās lidmašīnas. Pašlaik tas ir kosmiskais aparāts Zephyr, kas tiek darbināts tikai ar saules stariem.
Visbeidzot, Airbus vēlas arī pārdarbināt pilsētas gaisa mobilitāti. Nākotnes pilsētas gaisa transports jau ir ceļā. Tiek izstrādāti elektriski gaisa transporta aparāti, lai nodrošinātu risinājumus pilsētas mobilitātei. Airbus ir izveidojis arī specializētu pētījumu grupu, Airbus Urban Mobility.
CityAirbus NextGen Foto kredīts: Airbus
Aviācijas ražotāja Airbus flote
Airbus ir izveidojis daudzus lidaparātus, lidmašīnas un helikopteri gan komerciāliem, gan militāriem, kosmiskiem uzdevumiem vai dzīvē ilgtspējīgu lidmāšīnu projektus nākotnes aviācijai.
Lai uzzinātu vairāk, apmeklējiet šos galvenos komerciālo lidmašīnu projektus, kas šodien ir aviācijas giganta reputācija: Airbus A319, Airbus A320, Airbus A321, Airbus A340, Airbus A330, Airbus A350, Airbus A318 ELITE, ACJ 220 vai CityAirBus.
Tagad jūs zināt nedaudz vairāk par aviācijas gigantu. AEROAFFAIRES mēs esam pieejami 24/7, iekļaujot nedēļas nogales un brīvdienas. Mēs ātri atbildam uz jūsu tiešsaistes pasūtījumu pieprasījumu, kā arī pa telefonu +33 1 44 09 91 82.