NEGAIDĒJIET, LAI REZERVĒTU SAVUS LIDOJUMUS VASARAS SEZONAI!

Meklējiet lidmašīnu, pilsētu vai informāciju…

Lidmašīnu nomas līderis visā pasaulē

Virsskaņas lidmašīnas

Privāto lidmašīnu noma
kopš 1991. gada

20 000
pieejamie aparāti

45 000
apdrošinātie lidojumi

120 000+
pasažieri

4,9/5
klientu apmierinātība

100%
Ogļu kompensācija

Kas ir virsskaņas lidmašīna? Vai zinājāt, ka virsskaņas lidmašīna ir lidmašīna , kas var lidot ātrāk par skaņas ātrumu (1 Maha)? Vai jūs zināt virsskaņas lidmašīnu vēsturi? Šajā rakstā uzzināsiet visu, ko vienmēr esat vēlējies uzzināt par virsskaņas lidmašīnām.

Virszskaņas lidmašīnu vēsture

Aukstais karš virsskaņas lidmašīnu pirmsākumos :

Aukstais karš bija labvēlīgs periods tehnoloģiju attīstībai. Papildus kosmosa sacensībām starp Amerikas Savienotajām Valstīm un Padomju Savienību Padomju Savienība sacentās ar divām citām Rietumu armijām – Franciju un Lielbritāniju.

Šīs drudžainās sacensības mērķis bija uzbūvēt civilo virsskaņas transporta lidmašīnu (SST), ko Francijā dēvēja par Concorde.

Galvenie datumi virsskaņas aviācijā visā pasaulē :

1956. gadā Francija un Lielbritānija sāka strādāt pie projekta un 1962. gadā apvienoja spēkus. Pirmais Concorde lidojums notika 1969. gadā, un septiņus gadus vēlāk tas sāka komerciālu ekspluatāciju.

Pirmā virsskaņas lidmašīna lidoja Krievijā 1968. gadā. Tas bija Tupolev Tu-144.

Amerikas Savienotajās Valstīs 1966. gadā Federālā aviācijas administrācija izvēlējās Boeing, lai uzbūvētu amerikāņu ātrgaitas civilo transporta lidmašīnu (HSCT – High Speed Civil Transport). Tomēr 1971. gadā prezidents Niksons atcēla projektu, jo tas bija pārāk dārgs.

Concorde panākumi un katastrofas :

Kāpēc Concorde bija vienīgā komerciālā lidmašīna?

1978. gadā pēc divām smagām avārijām no Tu-144 atteicās. Kopš tā laika Francijas un Lielbritānijas Concorde kļuva par vienīgo komerciālo lidmašīnu, kas spēj trīs stundās šķērsotAtl ar ātrumu, kas pārsniedz 2 Maha. Concorde ir tehniski veiksmīgs lidaparāts.

Concorde katastrofas :

Neskatoties uz savu slavu, Concorde bija arī ekonomiska un ekoloģiska katastrofa.

Tā darbības rādiuss 4000 jūdžu attālumā neļāva izmantot tādus potenciāli ienesīgus maršrutus kā Losandželosa-Tokija un Losandželosa-Sidneja.

Izplūdes gāzes satur arī slāpekļa oksīdus, kas nopietni bojā ozona slāni.

Cik maksā sēdvieta tādā virsskaņas lidmašīnā kā Concorde?

Saskaņā ar British Airways sniegto informāciju minimālās ekspluatācijas izmaksas ir 1814 ASV dolāri par sēdvietu.

Biļete turp un atpakaļ no Ņujorkas uz Londonu maksā 8729 ASV dolārus, savukārt 747 lidmašīnas biļete ekonomiskajā klasē maksā tikai 300 ASV dolārus par to pašu lidojumu.

Iemesli, kāpēc virsskaņas lidmašīnas tika izņemtas no ekspluatācijas, un mēģinājumi tās atjaunot:

Francijas un Lielbritānijas lidmašīnaConcorde, kas ekspluatācijā tika nodota 1976. gadā, tika pārtraukta 2003. gadā rentabilitātes trūkuma un Goneses katastrofas dēļ.

Padomju Tupolev Tu-144, kas sāka ekspluatēt 1975. gadā, tika izņemts no ekspluatācijas 1978. gadā pēc tikai 102 regulāriem lidojumiem.

Nākotnes Concorde, Ouverture, līdz 2030. gadam tamvajadzētu pārvadāt 55 pasažierus 8000 km attālumā.

Nākotnes virsskaņas lidmašīna

Kad pirms 17 gadiem Francijā beidzās Concorde karjera, neviena virsskaņas lidmašīna nav pārlidojusi planētu.

Kopš tā laika vairāki uzņēmumi ir centušies atdzīvināt šos labi zināmos lidaparātus, cenšoties novērst to galveno trūkumu – lielo degvielas patēriņu.

Šie uzņēmumi ir :

  • Aerion, kura projekts tika atcelts 2021. gada maijā finansējuma trūkuma dēļ.
  • Boom Supersoinc , kas ir prezentējis vēl vienu prototipu
  • Virgin Galactic jau daudzus gadus strādā pie sava lidaparāta.

XB-1: Concorde vienīgā reālā nākotne

Boom Supersonic ir paziņojis par XB-1 palaišanu trešdien, 2020. gada 7. oktobrī.

Lai gan pirmie testi bija plānoti 2021. gadā, pašreizējais izpilddirektors Bleiks Šols atzīst, ka ir notikusi kavēšanās, taču apliecina, ka visi testi norit bez sarežģījumiem.

Tiek lēsts, ka XB-1 varēs pārvadāt 65 līdz 88 pasažierus. Un tas spēs veikt lidojumu starp Parīzi un Monreālu 3 stundās un 45 minūtēs. Tomēr, visticamāk, paies vēl 10 gadi, līdz tas tiks nodots ekspluatācijā.

Neraugoties uz vētraino pagātni, virsskaņas lidmašīnai ir nākotne. Nākamajos gados tas varētu atgriezties ekspluatācijā.