
Kā darbojas turbopropelleris?
Vai vēlaties iznomāt turbopropelleru lidmašīnu? AEROAFFAIRES iepazīstinās jūs ar šo ļoti specifisko gaisa kuģu priekšrocībām un trūkumiem.
Ir divu veidu privāto lidmašīnu dzinēji, ko izmanto biznesa aviācijā: reaktīvās privātās lidmašīnas un turbopropelleru biznesa lidmašīnas. Atšķirība starp šiem diviem gaisa kuģu veidiem ne vienmēr ir acīmredzama, tomēr tā ir būtiska. Tas nozīmē, ka tie nav tajā pašā kategorijā kā, piemēram, lielie komerciālie lidaparāti. Lai izdarītu izvēli, jums ir jādefinē savas vajadzības un vēlmes.
Turbopropelleru lidaparāts ir mazpazīstams gaisa kuģis, tāpēc mēs jums sniegsim visu informāciju, kas jums nepieciešama, lai nofraktētu turbopropelleru lidaparātu.
Kas ir turbopropelleris?
Amerikas Savienotajās Valstīs 1939. gadā vairākiem inženieriem radās novatoriska ideja. Viņi izmantoja jaunu mehānismu propelleru griešanai – gāzes turbīnu. Pirmais turbopropelleru dzinējs bija Rolls-Royce Trent, kas tika izgatavots 1945. gadā.
Mūsdienās turbopropelleru lidmašīnas ir viegli atpazīstamas pēc to propelleriem. Neatkarīgi no tā, vai tie atrodas uz spārniem vai priekšgalā, lāpstiņas ir izšķirošais elements, kas ļauj lidmašīnai pacelties.
Aeronautikā būtiskākā atšķirība starp privāto reaktīvo lidmašīnu un turbopropelleru lidmašīnu ir dzinēja darbības princips.
Gaisa plūsma caur dzinēju ir dzinēja iedarbināšanas atslēga. Gaiss izplūst caur kompresoru (augstspiediena kompresoru) un tad caur sadegšanas kameru. Runājot par degvielas patēriņu, tad degviela tiek iesmidzināta un sadedzināta, izraisot siltuma pieaugumu. Tas darbina turbīnu un dzenskrūvi. Jo straujāk ieplūst gaiss, jo lielāks ir turbīnas griešanās ātrums, kas virza gaisa kuģi. Gāzu izplūdes un izmešana, kā arī atlikusī enerģija, ko neatgūst turbīnas lāpstiņas, nodrošina papildu vilci.
Kā darbojas turbopropellerdzinējs

Foto: Aeroaffaires
Kā darbojas turboreaktīvais dzinējs, ko izmanto privātās lidmašīnās

Foto: Aeroaffaires
Šīs 2 diagrammas ilustrē darbības atšķirības.
Kādas ir turbopropelleru dzinēja nomas priekšrocības un trūkumi?
Mūsdienās par šo lidaparātu valda stereotipi. Pasažieri tos uzskata par lēniem, vecmodīgiem un sliktākiem par privātajiem reaktīvajiem lidaparātiem (lai gan, piemēram, arī dažas militārās lidmašīnas ir turbopropelleri). Tomēr ar propelleri darbināmas lidmašīnas piedāvā veiktspēju, ar kuru nespēj sacensties neviena privātā reaktīvā lidmašīna.
Priekšrocības, ko sniedz turbopropelleru lidmašīnas noma
- Daudzpusība: turbopropelleru lidaparāti ir labāki par privātajiem reaktīvajiem lidaparātiem nosēšanās un pacelšanās ziņā. Ar propelleri darbināmas lidmašīnas var nolaisties uz īsiem skrejceļiem (mazāk nekā 900 m) un uz jebkura veida virsmas (zeme, zāle vai pat smiltis). Tas tiem nodrošina piekļuvi praktiski visām lidostām (8000 lidostu visā pasaulē, ko piedāvā AEROAFFAIRES). Piemēram, ja vēlaties doties uz Kurševelu, varat nolaisties tikai ar turbopropelleru lidmašīnu, jo privātajiem reaktīvajiem lidaparātiem nav nepieciešamo atļauju nolaišanai.
- Zemākas izmaksas: aviopārvadājumos turbopropelleris patērē mazāk parafīna nekā turboreaktīvā privātā reaktīvā lidmašīna. Turklāt turbopropelleru lidmašīnu ekspluatācijas izmaksas bieži vien ir desmitā daļa no turboreaktīvo lidmašīnu ekspluatācijas izmaksām.
- Īsi pārlidojumi: turbopropelleru lidmašīnas nodrošina salīdzināmu veiktspēju ar ļoti vieglām privātajām reaktīvajām lidmašīnām īsos attālumos. Turbopropelleri lido ar nedaudz mazāku ātrumu nekā ļoti viegla reaktīvā lidmašīna. Pie kreisēšanas ātruma propelleru lidmašīnām vidējais ātrums ir 500 km/h, savukārt ļoti vieglu privāto reaktīvo lidmašīnu vidējais ātrums ir 650 km/h. Tomēr turbopropelleris var lidot nelielā augstumā, ietaupot pacelšanās un nosēšanās laiku un ļaujot veikt īsāku maršrutu. Rezultātā lidojuma ilgums ir līdzīgs: lidojums no Parīzes Le Buržē uz Ženēvu ar turbopropelleru lidmašīnu ilgst tikpat ilgi kā lidojums ar vieglo privāto reaktīvo lidmašīnu, turklāt ar zemākām izmaksām.
- Medicīniskā evakuācija: turbopropelleru lidmašīnas visbiežāk izmanto medicīniskai evakuācijai. Pilatus PC-12 piedāvā nepārspējamu veiktspēju, kas ir būtiska medicīniskiem lidojumiem. Šim lidaparātam ir pieejami 2500 lidlauku Eiropā, savukārt privātiem reaktīvajiem lidaparātiem ir pieejami tikai 1500 skrejceļu. Turklāt Pilatus PC-12 ir ekonomisks, tam ir liels kravas nodalījums, un tā salonu var viegli pārveidot, lai varētu reaģēt uz ārkārtas medicīniskām situācijām. Tādējādi lidmašīna var nolaisties un pacelties pēc iespējas tuvāk jūsu medicīnas iestādei un, pateicoties specifiska medicīniskā aprīkojuma pārvadāšanai, nodrošināt pilnīgi drošu lidojumu.
- Ekonomiska cena: turbopropelleru lidmašīnas ir daudz ekonomiskākas nekā privātās lidmašīnas. Phenom 100, kas ir obligāts ultra vieglo privāto reaktīvo lidmašīnu kategorijā, ir pieejams nomai par 2300 eiro stundā. Pilatus PC-12, vislabāk pārdotais turbopropelleru lidaparāts, ir pieejams par 1400 eiro stundā. Īsiem lidojumiem turbopropelleru lidmašīnas noma būs daudz izdevīgāka.
- Kravu aviopārvadājumi: turbopropelleru lidmašīnas ir ideāls instruments kravu aviopārvadājumu pieprasījuma apmierināšanai. Šie ekonomiskie lidaparāti ar viegli pielāgojamu interjeru un iespēju nolaisties konkrētās vietās ir ļoti populāri kravu aviopārvadājumiem.
Turbopropelleru fraktēšanas ierobežojumi
- Lidojuma ātrums: ar turbopropelleru dzinēju aprīko tikai lidmašīnas, kuru ātrums nepārsniedz 700 km/h. Gaisa ātrums, ar kādu gaiss ietriecas propelleros, rada transoniskus triecienviļņus. Piemēram, pie 800 km/h ātruma tiek ietekmēta trešdaļa lāpstiņu garuma. Tas samazina lidmašīnas efektivitāti par 50 %, padarot lidojumu neiespējamu.
- Dažu lidaparātu ērtības: Turbopropelleru lidaparāti tiek modernizēti. Jauni lidaparāti tirgū, piemēram, Pilatus PC-12 NGX, tagad piedāvā gandrīz tādu pašu komforta līmeni kā privātais reaktīvais lidaparāts. Tomēr lielākajai daļai propelleru lidmašīnu ir problēmas ar skaņas izolāciju un augsto tehnoloģiju aprīkojuma trūkumu lidmašīnā.

Foto: Pilatus
Kādi ir populārākie turbopropelleru lidaparāti, kurus var iznomāt?
Turpmāk uzskaitītās lidmašīnas ir pieejamas īrei AEROAFFAIRES. Nomājot lidmašīnu no brokera vai aviosabiedrības, ir jāievēro stingri pasažieru sabiedriskā transporta noteikumi. Aviokompānijām ir gaisa kuģa ekspluatanta apliecība (AOC). Šis apstiprinājums garantē pasažieriem lidmašīnu nevainojamā stāvoklī un kvalificētus pilotus. AOC garantē augsta līmeņa gaisa kuģu tehnisko apkopi un stingru pilotu kvalifikācijas uzraudzību.
Turbopropelleru lidmašīnām ir pievienots pamatnoteikums: “divi dzinēji, divi piloti”. Tas nozīmē, ka visiem gaisa kuģiem, ko aviosabiedrības un brokeri var iznomāt, jābūt ar diviem dzinējiem (izņemot Pilatus PC-12 un TBM 850), lai avārijas gadījumā būtu pieejams otrs dzinējs. Ir būtiski saprast AOC nozīmi, lai nošķirtu gaisa kuģus, ko piedāvā brokeri, no pasažieru gaisa kuģiem, ko piedāvā aviosabiedrības.
Pilatus PC-12, vismodernākā turbopropelleru lidmašīna
Pilatus PC-12 ir īsts biznesa aviācijas Šveices armijas nazis, kas atbilst visām turīgu klientu prasībām. Šī lidmašīna, kas ir tehnoloģiska pērle, ir arī dizaina un komforta sasniegums. Ar BMW Design Work pārveidotu ādas interjeru, Wi-Fi, jaunākās paaudzes gaisa kondicionēšanas sistēmu, samazinātu trokšņu piesārņojumu, palielinātu lidojuma ātrumu un rekordlielu pacelšanās attālumu (tikai 750 metri) Pilatus PC-12 NGX ir tirgū obligāti pieprasītais turbopropelleru lidaparāts.
Cenas piemērs:
Parīze – Sen Tropē no 8500 eiro 7 pasažieriem

Foto: Pilatus
Piaggio Avanti, ātrākais turbopropelleris
Piaggio Avanti P 180, ko dēvē par gaisa Ferrari, ir salīdzināms ar privātu reaktīvo lidmašīnu: ērts, ietilpīgs un ātrs. Tā kreisēšanas ātrums 700 km/h ir turbopropelleru lidmašīnas rekords. Turklāt tā lielie logi, 175 cm augstie griesti, klusums lidmašīnā un interjera dizains to izvirza pāri labākajiem vieglajiem privātajiem lidaparātiem.
Cenas piemērs;
Ženēva – Nica no 5500 eiro 7 pasažieriem

Foto: Piaggio Aero
King Air C90 GT, populārākā propelleru lidmašīna
King Air ir viena no populārākajām nomas lidmašīnām. Tā greznais interjers ir lieliski organizēts. Tā salons ir par 50 % lielāks nekā vieglajām privātajām lidmašīnām. Lidmašīnas darbības rādiuss ir 1700 kilometri un vidējais ātrums 400 km/h, tāpēc tā ir ideāli piemērota lidojumiem nelielos attālumos.
Cenas piemērs
Londona – Amsterdama no 6500 eiro 7 pasažieriem

Foto: Beechcraft
Beechcraft 1900 D, grupu lidojumiem, kuros ir mazāk nekā 20 cilvēku
Beechcraft 1900 D ir ideāls lidaparāts iekšzemes lidojumiem, kas spēj uzņemt 19 pasažierus. Tā ir viena no vienīgajām lidmašīnām tirgū, kas spēj pārvadāt vairāk nekā 15 pasažierus un nosēsties uz īsiem skrejceļiem. Turklāt lidmašīnas salonu var pārveidot tā, lai tajā varētu izvietot līdz pat 6 nestuvēm medicīniskai evakuācijai. Ar šo turbopropelleru lidmašīnu ir iespējams veikt arī kravu aviopārvadājumus.
Cenas piemērs
Parīze – Kārdifa no 11 500 eiro 18 pasažieriem

Foto: Beechcraft
Fokker 50, lidojumiem ar vairāk nekā 20 cilvēkiem
Fokker 50 ir lidmašīna, kas var pārvadāt līdz pat 50 pasažieriem, un tā ir ideāli piemērota grupu un sporta komandu pārvadāšanai. Šī lidmašīna piedāvā optimālus lidojuma apstākļus ar lieliem logiem un salona augstumu 1,97 metri. Turklāt lidmašīnas salonu var pārveidot VIP konfigurācijā, lai pasažieriem nodrošinātu ekskluzīvu lidojumu pieredzi.
Cenas piemērs
Brisele – Nica no 35 500 eiro 49 pasažieriem

Foto: Fokker
Vulcanair Aviator TP 600 kalnu lidojumiem
Ar jaunākajām lidojumu tehnoloģijām aprīkotais Vulcanair TP 600 ir viens no efektīvākajiem lidaparātiem savā kategorijā. Šīs Rolls-Royce turbīnas ļauj lidmašīnai nosēsties (jo īpaši ar vilces reversa sistēmu) un pacelties uz ļoti īsiem skrejceļiem. Kopā ar Vulcanair P68 šī lidmašīna ir vienīgā turbopropelleru lidmašīna, kurai ir nepieciešamās atļaujas nosēsties Kurševelā, lai veiktu sabiedrisko transportu.
Iznomājiet Vulcanair Aviator TP 600 starp Parīzi un Kurševelu no 7500 €

Foto: Alpine Airlines
Secinājumi
Turbopropelleru lidmašīnas ir ideāli piemērotas īsiem attālumiem (Parīze-Ženēva vai Nīca-Milāna). Galvenokārt jums ir rūpīgi jādefinē savas prasības. Ja izmaksas un pacelšanās un nolaišanās elastība ir svarīgākas par ātrumu un komfortu, turbopropelleru lidmašīnas jūs pilnībā apmierinās. Un neaizmirstiet, ka dažas propelleru lidmašīnas piedāvā tādu pašu komforta līmeni kā privātā lidmašīna.
Veiciet savu pirmo lidojumu ar turbopropelleru lidmašīnu kopā ar AEROAFFAIRES, mūsu aviācijas eksperti atbild uz visiem jūsu jautājumiem 24 stundas diennaktī 7 dienas nedēļā pa tālruni +33 (0) 1 44 09 91 82