Pilatus PC-12 PRO, kas oficiāli tika prezentēts 2025. gada martā, ir nozīmīgs pavērsiena punkts Šveices lidmašīnu ražotājam Pilatus Aircraft.
Šis jaunais modelis, kas ir slavenā PC-12 NGX pēctecis, iemieso skaidru filozofiju: saglabāt pasaulē vislabāk pārdotā viendzinēja turbopropelleru lidmašīnas robustumu un daudzpusību, tajā pašā laikā ieviešot jaunākās tehnoloģijas no Pilatus PC-24.
AEROAFFAIRES jau tagad novērojam pieaugošu interesi par šo lidmašīnu no Eiropas operatoru un privāto klientu puses, kuri meklē elastīgu, augstas veiktspējas lidmašīnu, kas ir pieejama attālās vietās.
Turbopropelleru lidaparāts, kas paredzēts nākotnei
PC-12 PRO ir vairāk nekā tikai NGX estētiska evolūcija: tas no jauna nosaka tehniskos standartus viendzinēja hermetizēto lidmašīnu segmentā.
Paredzēts gan korporatīvai, gan daudzfunkcionālai lietošanai, un tas ir paredzēts privātiem operatoriem, čartera aviokompānijām, valdības departamentiem un uzņēmumiem, kas meklē elastīgu floti.
Neskarta Šveices filozofija
Kopš pirmā lidojuma 1991. gadā Pilatus PC-12 ir kļuvis par līdzsvara paraugu: tas ir ekonomisks, drošs un spēj nolaisties tur, kur privātie reaktīvie lidaparāti nenokļūst.
Ar vairāk nekā 1750 lidmašīnām, kas piegādātas vairāk nekā 60 valstīs, tas ir kļuvis par reģionālās biznesa aviācijas pamatu. PC-12 PRO saglabā šo identitāti, vienlaikus veicot gan pilotu kabīnes, gan salona pilnīgu modernizāciju.



Jauna avionika: Garmin G3000 PRIME
Pilnībā pārveidota pilota kabīne
PC-12 PRO kodolu veido jaunais Garmin G3000 PRIME avionikas komplekts, kas izstrādāts pēc pasūtījuma Pilatus.
Šī konfigurācija piedāvā trīs 14 collu augstas izšķirtspējas skārienekrānus, vienkāršotu vadības sistēmu un optimizētu visu lidojuma parametru redzamību.
Piloti gūst labumu no ergonomikas, ko iedvesmojis PC-24, zīmola divdzinēju reaktīvais lidaparāts, ar plūstošu, intuitīvu saskarni, kas samazina darba slodzi lidojuma laikā.
Skaidrs datu attēlojums, dinamiskā kartogrāfija un satelīta savienojamība (reāllaika laikapstākļi, satiksme, NOTAM) ievērojami uzlabo lidojumu drošību.
Autopilots un automātiskā nosēšanās: tehnoloģisks pagrieziena punkts
Autopilota sistēmā tagad ir iekļauta automātiskās nosēšanās funkcija, kas ir pirmais pasaulē viendzinēja turbopropelleru lidmašīnai.
Pilota nespējas gadījumā lidmašīna var veikt pilnīgu autonomu nosēšanos, sākot no nolaišanās līdz galīgai bremzēšanai uz skrejceļa.
Šī tehnoloģija, kas jau ir ieviesta dažās augstākās klases lidmašīnās, padara PC-12 PRO par vienu no drošākajiem lidaparātiem tirgū.
Reaktīvajai lidmašīnai līdzīga pilota kabīne
Vadības ierīču izkārtojums, FADEC dzinēja vadība un saderība ar sintētiskās redzamības briļļu sistēmu padara PC-12 PRO par īstu viena dzinēja reaktīvo lidmašīnu.
Privātie operatori var gūt labumu no sarežģītības līmeņa, kas salīdzināms ar biznesa reaktīvo lidmašīnu, vienlaikus saglabājot turbopropelleru lidmašīnas darbības elastību.
Pilatus PC-12 PRO tehniskie rādītāji
Lidojuma dati
- Maksimālais kreisēšanas ātrums: 537 km/h (290 kt)
- Darbības griesti: 30 000 pēdu
- Maksimālais darbības rādiuss: 3 389 km (1 830 nm)
- Minimālais pacelšanās augstums: 758 metri
- Nosēšanās attālums: aptuveni 700 metri
- Maksimālā kravnesība: 4 740 kg
PC-12 PRO saglabā NGX universālās pieejamības filozofiju, vienlaikus piedāvājot uzlabotu veiktspēju starpreģionāliem un transkontinentāliem lidojumiem.
Tagad ir iespējams veikt lidojumu Parīze-Atēnas, Ženēva-Marakeša vai Londona-Reikjavīka bez starpnosēšanās, turklāt, salīdzinot ar vieglajām reaktīvajām lidmašīnām, ir mazāks degvielas patēriņš.



Dzinējsistēma un degvielas patēriņa efektivitāte
Jaunais Pratt & Whitney PT6E-68XP dzinējs piedāvā lielāku jaudu un efektivitāti apvienojumā ar divu kanālu FADEC elektronisko vadību.
Šī sistēma optimizē veiktspēju visos lidojuma posmos, vienlaikus samazinot tehniskās apkopes izmaksas.
PT6E-68XP un pastiprināta alumīnija sakausējuma gaisa kuģa korpusa kombinācija nodrošina PC-12 PRO izcilu ilgmūžību, kas ir spēcīgs arguments čartera operatoriem.
Piekļuve īsiem skrejceļiem un ierobežotas pieejamības lidostām
Tāpat kā tā priekšgājēji, PC-12 PRO var pacelties no zāles, grants vai sablīvētas smilts, kas ir unikāla priekšrocība lidojumiem uz Alpu kūrortiem, vīnogu audzēšanas apgabaliem, Vidusjūras salām vai humānās palīdzības zonām.
Tā izturīgais šasijas mehānisms un augstspiediena riepas nodrošina drošu ekspluatāciju vidē, kur lielākā daļa reaktīvo lidmašīnu nevar nolaisties.
Pilatus PC-24 iedvesmotais salons
Dizains un komforts
PC-12 PRO ir tieši pārņēmis Pilatus flagmaņa – lidmašīnas PC-24– interjera dizainu.
Kabīnē, kuras dizains ir pārveidots, lai nodrošinātu izcilu komfortu, apvienota klusums, plašums un personalizācija.
Pasažieriem ir pieejama gaiša vide, ergonomiski pilngraudu ādas sēdekļi un pielāgota apdare: dabīgā koka ieliktņi, biezi paklāji un pārveidoti sānu paneļi.
Trokšņa līmenis ir samazināts par gandrīz 10% salīdzinājumā ar NGX, padarot braucienus patīkamākus pat 3 līdz 4 stundu garumā.
Ietilpība un modularitāte
PC-12 PRO var uzņemt līdz 8 pasažieriem visbiežāk izmantotajā konfigurācijā un līdz 12 sēdvietām daudzfunkcionālās versijās.
Spiediena bagāžas nodalījums (1,3 m³) ir pieejams lidojuma laikā, kas ir reta parādība šīs kategorijas lidmašīnās.
Tāpēc lidmašīna ir vienlīdz piemērota gan biznesa lidojumiem starp Eiropas galvaspilsētām, gan pārlidojumiem uz izolētiem kūrortiem.
Vides komforts
Gaisa kondicionēšanas un hermetizācijas sistēma ir pārstrādāta, lai nodrošinātu optimālu komfortu līdz pat 30 000 pēdu augstumam.
Elektroniska temperatūras vadība apvienojumā ar pastiprinātu siltumizolāciju nodrošina privāta lidmašīnas cienīgu komforta līmeni.
Lietošanas daudzpusība: lidmašīna, kas var darīt visu
Biznesa aviācija
Pilatus PC-12 PRO ir paredzēts galvenokārt vadītājiem un uzņēmējiem, kuri meklē personīgās lidmašīnas brīvību, kas spēj ātri savienot lielākās pilsētas un sekundārās teritorijas.
Tā nelielais degvielas patēriņš, autonomija un spēja darboties nelielās lidostās padara to par stratēģisku rīku biežiem biznesa braucieniem.
Medicīniskā evakuācija (MEDEVAC)
Pilatus piedāvā arī PC-12 PRO medicīnisko versiju, kas ir saderīga ar ātrās evakuācijas sistēmām un moduļu nestuvēm.
Pateicoties aizmugurējām kravas nodalījuma durvīm, ir vienkāršota medicīniskā aprīkojuma uzstādīšana, un lidojumā saglabājas hermētisks spiediens, kas ir liela priekšrocība, veicot medicīniskos pārvadājumus lielos attālumos.

Valdības un īpašas misijas
PC-12 NGX jau izmanto daudzas valdības struktūrvienības – policija, muita, kartogrāfija, novērošana.
Ar modernizēto pilotu kabīni un uzlabotajām IFR lidojumu iespējām PRO ir ideāls instruments jūras novērošanai, personāla pārvadāšanai un taktiskajai loģistikai.
Pozicionēšana tirgū un ekspluatācijas izmaksas
Cena, kas atbilst tā tehnoloģijai
PC-12 PRO cenrāžas cena sākas no 6,8 miljoniem ASV dolāru, kas ir par aptuveni 25 % vairāk nekā NGX (3,7 miljoni eiro 2024. gadā).
Šis pieaugums ir saistīts ar jaunās Garmin avionikas, FADEC dzinēja un automātiskās nosēšanās sistēmas integrāciju.
Līzinga izmaksas Eiropā
AEROAFFAIRES apkalpotajiem lidojumiem Pilatus PC-12 PRO noma būs augstās turbopropelleru klases lidaparātu grupā, un paredzamā likme ir no 1950 līdz 2100 euro bez PVN par lidojuma stundu atkarībā no konfigurācijas un pakalpojumiem uz lidaparāta klāja.
Tipisku lidojumu piemēri:
| Maršruts | Paredzamais ilgums | Orientējošā cena* | Lidojuma veids |
|---|---|---|---|
| Ženēva – Milāna Linate | 0h50 | 5000 € | Biznesa / korporatīvais transfērs |
| Parīze – Biarica | 1h25 | 10500 € | Nedēļas nogales vai biznesa brauciens |
| Nica – Florence | 1h05 | 10500 € | Objekta apmeklējums vai golfa brauciens |
| Cīrihe – Insbruka | 0h40 | 7 950 € | Kalnu/slēpošanas kūrorta apmeklējums |
*Orientējošās cenas bez nodokļiem, mainās atkarībā no operatora un sezonas.
Lidmašīna, kas paredzēta aviosabiedrību operatoru rentabilitātei
PC-12 PRO tiešās ekspluatācijas izmaksas ir par 35-40 % zemākas nekā vieglajai reaktīvajai lidmašīnai, vienlaikus nodrošinot salīdzināmu ātrumu mazāk nekā 1500 km attālumā.
Tehniskā apkope ir arī optimizēta, pateicoties CAMP digitālās uzraudzības programmai, kas ļauj operatoriem paredzēt dzinēja un gaisa kuģa korpusa ciklus.
Pilatus pēcpārdošanas atbalsts, kas ir slavens ar savu stingrību, joprojām ir galvenā priekšrocība čartera flotu pieejamībai.
Pilatus PC-12 PRO salīdzinājumā ar konkurentiem
Salīdzinājums ar PC-12 NGX
| Funkcijas | PC-12 NGX | PC-12 PRO |
|---|---|---|
| Avionika | Honeywell Apex | Garmin G3000 PRIME |
| Dzinējs | PT6E-67XP | PT6E-68XP |
| Maksimālais ātrums | 528 km/h | 537 km/h |
| Griesti | 30 000 pēdas | 30 000 pēdas |
| Autolands | Nē | Jā |
| Cena (USD) | 5,3 M | 6,8 M |
Pāreja uz augstāku tirgus līmeni ir skaidra: PRO ir paredzēts klientiem, kas meklē vairāk komforta, vairāk tehnoloģiju un vairāk drošības.
Konkurenti šajā segmentā
- Daher TBM 960: ātrāks (610 km/h), bet mazāk ietilpīgs, bez kravas durvīm.
- Cessna Denali (Beechcraft): gaida sertifikāciju, mazāks darbības rādiuss.
- Epic E1000 GX: augstas veiktspējas, bet mazāk piemērots komerciāliem pārvadājumiem.
Tāpēc PC-12 PRO saglabā savas priekšrocības daudzpusības un uzticamības ziņā, jo īpaši operatoriem, kas veic vairākas misijas.
Ietekme uz Eiropas nomas tirgu
AEROAFFAIRES Pilatus PC-12 jau ir viens no populārākajiem turbopropelleriem reģionālajos maršrutos: Parīze-Ženēva, Nīca-Gštāde, Parīze-Deovila, Cīrihe-Innsbruka.
PRO versijai ar paaugstinātu komfortu un inteliģento pilotu kabīni līdz 2026. gadam pakāpeniski jāaizstāj NGX lielākajā daļā flotu.
Pateicoties tās spējai darboties uz īsiem, izolētiem skrejceļiem, tā lieliski atbilstAEROAFFAIRES stratēģijai piedāvāt nepārtrauktību starp privāto reaktīvo lidmašīnu, helikopteru un turbopropelleru, lai optimizētu katru lidojumu atkarībā no attāluma un topogrāfijas.
Kāpēc Pilatus PC-12 PRO jau tagad ir vislabāk pārdotais lidaparāts
- Lielāka drošība, pateicoties automātiskajam nosēšanās režīmam un FADEC dzinējam.
- Daudzpusība: uzņēmējdarbībai, medicīnai, kravām, valsts pārvaldei.
- Paplašināta piekļuve: īsi lauki, kalni, lauku apvidi.
- Kontrolētas izmaksas, kas ir zemākas nekā vieglajam reaktīvajam lidaparātam.
- Kabīnes komforts tuvu PC-24kabīnes komfortam, bet cena uz pusi zemāka.
Šī unikālā efektivitātes, uzticamības un mūsdienīguma kombinācija padara PC-12 PRO par jauno etalonu lidmašīnai augstākās klases reģionālajiem lidojumiem.
Kāds ir Pilatus PC-12 PRO maksimālais darbības rādiuss?
Pilatus PC-12 PRO var veikt lidojumus līdz 3389 km (aptuveni 1830 jūras jūdzes ) ar pilnu degvielas tvertni un standarta pasažieru konfigurāciju.
Šāds darbības rādiuss ļauj veikt lidojumus bez starpnosēšanās uz lielāko daļu Eiropas galvaspilsētu: Parīze-Atēnas, Ženēva-Marakeša vai Londona-Reikjavīka.
Reģionālajos lidojumos šis diapazons nodrošina lielu darbības elastību, jo lidmašīna var veikt vairākus segmentus bez degvielas uzpildes, samazinot starpnosēšanās laiku un pārcelšanās izmaksas.
Kāds ir PC-12 PRO kreisēšanas ātrums?
PC-12 PRO sasniedz maksimālo kreisēšanas ātrumu 537 km/h (290 kt) 30 000 pēdu augstumā.
Šāda veiktspēja padara to par vienu no ātrākajiem turbopropelleru lidaparātiem tirgū, vienlaikus patērējot līdz pat 30 % mazāk degvielas nekā vieglie reaktīvie lidaparāti.
Šāds ātrums ļauj veikt lidojumus maršrutā Ženēva-Roma 1 stundā 40 minūtēs vai Cīrihe-Barselona mazāk nekā 2 stundās, vienlaikus saglabājot ievērojamu stabilitāti pat uz īsiem skrejceļiem vai sarežģītos laika apstākļos.
Cik daudz pasažieru var pārvadāt PC-12 PRO?
Pilatus PC-12 PRO salons ir paredzēts 6 līdz 8 pasažieriem klasiskā kluba konfigurācijā, bet atkarībā no uzdevuma var aprīkot ar līdz pat 12 sēdvietām.
Grozāmie sēdekļi un PC-24 reaktīvās lidmašīnas iedvesmotā apdare garantē reaktīvajam lidaparātam līdzīgu komfortu ar plašu vietu kājām, ievelkamiem plauktiem un tiešu piekļuvi hermetizētajam bagāžas nodalījumam pat lidojuma laikā.
Modularitāte padara šo lidmašīnu ideāli piemērotu gan biznesa lidojumiem, gan ģimenes pārcelšanai vai valdības misijām.
Kādas ir PC-12 PRO jaunās tehnoloģiskās iezīmes?
PC-12 PRO pilotu kabīne ir pilnībā pārveidota, izmantojot Garmin G3000 PRIME– jaunākās paaudzes avionikas komplektu, kas ietver :
- Trīs 14 collu augstas izšķirtspējasskārienekrānus, kas nodrošina vienmērīgu un intuitīvu navigāciju.
- Inteliģents autopilots ar VNAV un automātiskās pieejas režīmu pārvaldību.
- AutoLand funkcija, kas spēj automātiski nolaisties lidmašīnā pilota nespējas gadījumā – pirmo reizi viendzinēja turbopropelleru lidmašīnā.
- Reāllaika satelīta savienojums, kas nodrošina piekļuvi laikapstākļu, satiksmes un tehniskās apkopes informācijai.
Pilatus PC-24 iedvesmota ergonomika, kas piedāvā pilotēšanas vidi, kas ir tuva modernam reaktīvajam lidaparātam, vienlaikus saglabājot viendzinēja lidaparāta vienkāršību un uzticamību.
Kādas ir prasības attiecībā uz piekļuvi lidostai?
Pilatus PC-12 PRO var pacelties un nolaisties uz skrejceļiem, kas ir īsāki par 758 metriem, tostarp uz neasfaltētiem skrejceļiem (zāle, grants, sablīvēta zeme).
Šī unikālā spēja paver piekļuvi vairāk nekā 2500 Eiropas lidostām un lidlaukiem, kas bieži vien ir nepieejami parastajām lidmašīnām.
Pieejamo galamērķu piemēri:
- Slēpošanas kūrorti:Gštāda vai Siona.
- Porto Červo, Kapri vai Sent-Tropē piekrastes kūrortiem.
- Mazie biznesa lidlauki netālu no rūpniecības vai loģistikas centriem.
Lūdzu, ņemiet vērā, ka Kurševela nav pieejama ar Pilatus PC-12 sabiedrisko pasažieru transportu.
Pateicoties pastiprinātai šasijai un augstspiediena riepām, PC-12 PRO joprojām ir viens no universālākajiem lidaparātiem mūsdienu biznesa aviācijā.
Kad būs pieejams PC-12 PRO?
Pirmās piegādes klientiem plānotas 2025. gada ceturtajā ceturksnī, pakāpeniski ražojot Pilatus rūpnīcās Stansā, Šveicē.
Paredzams, ka pirmie nomas modeļi tiks integrēti AEROAFFAIRES un partneru autoparkos no 2026. gada pirmās puses.
Klienti jau tagad var veikt iepriekšēju lidojumu rezervāciju vai saņemt individuālu piedāvājumu šim modelim, sazinoties ar mūsu komandu [email protected].
Kādas ir galvenās PC-12 PRO priekšrocības salīdzinājumā ar konkurentiem?
PC-12 PRO izceļas vairākos aspektos:
- Optimizēts darbības rādiuss un degvielas patēriņš: līdz 3389 km darbības rādiuss ar par trešdaļu samazinātu degvielas patēriņu, salīdzinot ar vieglo reaktīvo lidmašīnu.
- Iespēja lidot bezceļa apstākļos: piekļuve īsiem, nenosegtiem skrejceļiem, kas ir ideāli piemēroti lidojumiem kalnos vai izolētās vietās.
- Inovatīvas drošības tehnoloģijas: Garmin G3000 PRIME pilotu kabīne, automātiska nosēšanās, FADEC, nepārtraukta dzinēja uzraudzība.
- Kontrolētas ekspluatācijas izmaksas: vienkāršota apkope, viena pilota vadīšana un izcila darbības efektivitāte.
- Augstākā līmeņa komforts: kabīne, kas veidota, iedvesmojoties no PC-24, pielāgojama apdare un uzlabota klusuma sajūta.
Īsāk sakot, tas apvieno reaktīvās lidmašīnas veiktspēju, turbopropelleru lidmašīnas izturību un lietderīgās lidmašīnas elastīgumu– tirgū reti sastopama kombinācija.
Kādas ir aptuvenās Pilatus PC-12 PRO nomas likmes?
Nomas likmes atšķiras atkarībā no attāluma, sezonas un salona konfigurācijas.
Vidēji tās svārstās no 1950 līdz 2100 eiro par lidojuma stundu, t. i., nedaudz augstākas izmaksas nekā PC-12 NGX, taču tās ir pamatotas ar jauno tehnoloģiju integrāciju un augstāku salona komfortu.
Informācijai:
- Parīze – Ženēva: aptuveni EUR 5500 vienā virzienā
- Nica – Florence: aptuveni 4200 euro
- Cīrihe – Insbruka: aptuveni 2000 euro
- Londona – Luksemburga: aptuveni 5800 eiro
Šajās cenās ir iekļauta lidmašīnas noma, apkalpe, lidostu nodevas un darbības plānošana.
Lai saņemtu precīzu piedāvājumu, AEROAFFAIRES konsultanti sagatavos detalizētu piedāvājumu, pamatojoties uz klienta prasībām un EASA apstiprināto operatoru pieejamību.
Pilatus PC-12 PRO noma ar AEROAFFAIRES
Neatkarīgi no tā, vai PC-12 PRO ir paredzēts biznesa tikšanās reizēm, savienojumam starp Alpu kūrortiem vai ātrai pārsēšanās reisam starp divām Eiropas galvaspilsētām, tas ir labākais kompromiss starp elastību, komfortu un rentabilitāti.
Mūsu komandas organizē katru misiju pēc nepieciešamības, un jums ir pieejams personīgais asistents, kas 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā un 7 dienas nedēļā koordinē lidojumu, pārcelšanos uz zemes un muitas formalitātes.
📩 [email protected]
📞 🇫🇷 +33 (0)1 44 09 91 82 🇨🇭 +41 22 355 06 24 🇺🇸 +1 845 373 3456 🇬🇧 +44 84 4986 0547