NEGAIDĒJIET, LAI REZERVĒTU SAVUS LIDOJUMUS VASARAS SEZONAI!

Meklējiet lidmašīnu, pilsētu vai informāciju…

Lidmašīnu nomas līderis visā pasaulē

Lidmašīna SkyDrive Osakas pasaules izstādē 2025. gadā

Privāto lidmašīnu noma
kopš 1991. gada

20 000
pieejamie aparāti

45 000
apdrošinātie lidojumi

120 000+
pasažieri

4,9/5
klientu apmierinātība

100%
Ogļu kompensācija

2025. gada 9. aprīlī virsOsakas pasaules izstādes norises vietas gaisā klusi paceļas lidmašīna ar futūristiskām līnijām. Trīs sēdvietas, elektriskie rotori, sadarbībā ar Thales izstrādāta pilota kabīne – tas nav modelis, bet gan reālā lidojumā esošs prototips no SkyDrive, kas ir viens no daudzsološākajiem dalībniekiem jaunajā eVTOL(elektriskie vertikāli pacelšanās un nolaišanās lidaparāti) tirgū.

Šis lidojums nav reklāmas triks. Tas ir pirmais pasaulē: trīsvietīga eVTOL publiska demonstrācija, ko pilotē nozīmīga institūcija ar Japānas valdības nepārprotamu atbalstu un vadošā Eiropasavionikas ražotāja tehnoloģisko atbalstu. Tas iemieso skaidru mērķi – padarīt Japānu par vienu no līderiem bezoglekļa gaisa mobilitātes pilsētās jomā.

Informētiem gaisa transporta novērotājiem šis ir izšķirošs brīdis. Runa vairs nav tikai par projektiem, 3D vizualizācijām vai koncepcijām. Runa ir par paradigmas maiņu, kas uzņem apgriezienus: par klusu, tīru, īpaši lokalizētu aviāciju, kas dažu minūšu laikā spēj savienot lidostas termināli ar pilsētas heliportu, neradot tiešas CO₂ emisijas. Risinājums, kas ir vēl jo stratēģiskāks laikā, kad lielpilsētas cenšas mazināt sauszemes maršrutu noslogotību un padarīt savu mobilitātes politiku videi draudzīgāku.

SkyDrive šajā nišā nav vienīgais. Taču tās spēja apvienot inovācijas, rūpniecisko sadarbību un valsts atbalstu padara to par ideālu piemēru ikvienam, kas interesējas par gaisa transporta attīstību – gan pilsētu, gan reģionālajā, gan uzņēmējdarbības jomā.

Portālā AEROAFFAIRES mēs jau vairākus gadus sekojam līdzi jaunu gaisa transporta veidu attīstībai. Ne tikai tāpēc, ka tie ir nākotnes aviācijas priekšvēstnesis, bet arī tāpēc, ka tie ir mūsu pašreizējās misijas turpinājums: piedāvāt mūsu klientiem – vadītājiem, VIP personām, projektu komandām – uzticamus, ātrus un individualizētus gaisa transporta risinājumus– privāto reaktīvo lidmašīnu,helikopteru vai nākotnē –eVTOL lidmašīnu veidā.

Šajā rakstā mēs atkāpjamies soli atpakaļ un aplūkojam, ko SkyDrive patiesībā nozīmē biznesa aviācijai un globālajai aviācijas ekosistēmai. Aiz iespaidīgā vertikālās pacelšanās tēla slēpjas veidojošs tirgus, uzņēmējdarbības modeļi, kas ir jāpilnveido, un solījums, kas ir jāpilda: tīrāks, veiklāks un gudrāks gaisa transports.

SkyDrive, japāņu pilsētvides gaisa mobilitātes pionieris

SkyDrive dibināja brīvprātīgo inženieru grupa ar nosaukumu Cartivator. Viņu mērķis 2012. gadā bija izstrādāt lidojošu transportlīdzekli. Nevis zinātniskās fantastikas utopija, bet gan reāla alternatīva pilsētu satiksmes sastrēgumiem ar praktisku pielietojumu ikdienas transportā. 2018. gadā projektā tika veikts stratēģisks pavērsiens: oficiāli tika dibināta sabiedrība SkyDrive Inc. ar mērķi izstrādāt elektrisko eVTOL ar vertikālu pacelšanos un nosēšanos.

Japānas bāze, starptautisks finansējums

Jau no paša sākuma SkyDrive guva labumu no Japānas privātā sektora intereses. Tādas grupas kā Toyota, NEC un Fujitsu sniedza tehnisku, rūpniecisku un finansiālu atbalstu. Japānas valdība ar tādu aģentūru kā METI un MLIT starpniecību atvieglo eksperimentus un veicina īpašas normatīvās sistēmas izstrādi. 2020. gadā SkyDrive veiksmīgi pabeidza pirmo izmēģinājuma lidojumu ar apkalpi, paverot ceļu plašāka mēroga publiskajiem demonstrējumiem.

Uzņēmums strauji piesaistīja vairākas finansējuma kārtas, kuru kopējais apjoms pārsniedza 100 miljonus dolāru, kas ļāva tam industrializēt savu attīstību. Uzņēmums savu galveno mītni izveidoja Toyota pilsētā, kas ir spēcīgs simbols tā saiknei ar automobiļu pasauli – un vēlmei demokratizēt gaisa mobilitāti tāpat, kā to savulaik izdarīja automašīna.

SD-05: pilsētvidei paredzēts lidaparāts

SkyDrive projekta centrā ir SD-05 modelis. Tas ir kompakts eVTOL lidaparāts ar 100 % elektrisko piedziņu, kas paredzēts divu pasažieru un pilota pārvadāšanai nelielos attālumos (pašreizējā versijā – aptuveni 10 līdz 15 km, bet ar laiku tas pārsniegs 40 km). Tas ir aprīkots ar divpadsmit rotoriem, kas izvietoti astoņos rotoru posmos, un šī konfigurācija maksimāli palielina stabilitāti lidojuma laikā un nodrošina drošu dublēšanu daļējas atteices gadījumā.

Nepārblīvētajā kabīnē galvenā uzmanība pievērsta ergonomikai un redzamībai. Pilota kabīnē iebūvēta sadarbībā ar Thales izstrādāta avionikas sistēma, kas apvieno pilota intuitīvismu ar uzlabotu aizsardzību pret kiberuzbrukumiem. SD-05trokšņa nospiedumi ir mazāki nekā vieglajam helikopteram, tāpēc tas ir dabisks kandidāts integrācijai blīvi apdzīvotās pilsētvidēs.

Skaidrs redzējums 2025. gadam

SkyDrive neapmierinās ar prototipiem. Uzņēmuma mērķis ir no 2025. gada masveidā laist tirgū SD-05, prioritāti piešķirot Japānas tirgum, jo īpaši Osakā, kas plāno izveidot eVTOL līnijas Pasaules izstādes laikā. Mērķis ir demonstrēt sabiedrībai un lēmumu pieņēmējiem elektriskā gaisa transporta dzīvotspēju reālos apstākļos.

Tā ir daļa no plašākas Japānas valsts stratēģijas, ko vada Zemes, infrastruktūras, transporta un tūrisma ministrija (MLIT) un kuras mērķis ir padarīt Japānu par izmēģinājumu poligonu un pasaules līderi progresīvās gaisa mobilitātes (AAM) jomā.

Skydrive maquette

Demonstrācijas lidojums Osakā: pagrieziena punkts elektriskajā aviācijā

2025. gada 9. aprīlī, tikai dažas nedēļas pirms izstādes Expo 2025 Osakā oficiālās atklāšanas, SkyDrive veica to, ko tikai daži eVTOL tirgus dalībnieki ir uzdrošinājušies: perfekti izpildītu, publisku, pilotētu lidojumu virs augsta līmeņa vietas Japānas valdības pārstāvju, starptautisko aviācijas nozares dalībnieku un specializētu žurnālistu klātbūtnē. Vēstījums ir skaidrs: SD-05 ir gatavs reālajai dzīvei.

Bezprecedenta 3 sēdvietu konfigurācija

Atšķirībā no daudziem konkurentiem, kas joprojām atrodas statiskā prototipa vai automātiskā lidojuma stadijā, SkyDrive prezentē pilotējamu lidaparātu ar diviem pasažieriem uz klāja. Šāda 3 sēdvietu konfigurācija, kas eVTOL tirgū joprojām ir retums, paver konkrētas izmantošanas iespējas VIP pārvadājumos vai premium klases pilsētas maršrutos, kas atrodas uz robežas starp biznesa aviāciju un jauno mobilitāti.

Lidojums ilga aptuveni desmit minūtes stabilizētā 30 metru augstumā, drošā perimetrā Yumeshima parkā, izstādes norises vietā. Attēli no pacelšanās, stabilitātes lidojuma laikā un kontrolētas nosēšanās tika pārraidīti visā pasaulē, un par tiem plaši ziņoja specializētie plašsaziņas līdzekļi un aviācijas nozares novērotāji.

Stratēģiskā tehnoloģiskā sadarbība ar Thales

Kā galvenais projekta partneris Francijas grupa Thales piegādāja SD-05borta avioniku. Šī izvēle nav mazsvarīga. Integrējot komerciālajā un militārajā aviācijā izmantotās tehnoloģijas, SkyDrive nodrošina, ka tas atbilst visprasīgākajiem drošības standartiem. Jo īpaši sistēma ietver asistētās pilotēšanas saskarni, navigāciju, izmantojot sensoru datu saplūšanu, un borta kiberdrošību, un visās šajās jomās Thales ir vēsturiski vadošā pozīcija.

Šī partnerība arī atspoguļo būtisku tendenci –jaunu eVTOL ražotāju un atzītu aviācijas un kosmosa nozares dalībniekualianšu veido šanos. Jautājums vairs nav tikai par veiklību vai inovācijām, bet arī par tehnoloģisko uzticamību, kas ir būtiska, lai pārliecinātu regulatorus, finansētājus un galu galā arī gala klientus.

Demonstrējums tiek uzskatīts par politisku pavērsiena punktu

SD-05 lidojums Osakā nebija izolēts apvērsums. Tas ir daļa no ceļveža, ko atbalsta Japānas iestādes, kuras uzskata, kaprogresīvā gaisa mobilitāte (AAM) ir stratēģisks līdzeklis. Transporta ministrija, sadarbojoties ar MLIT, aktīvi veicina vertiportu attīstību, tehnisko standartu izstrādi un īpaša atļauju režīma izveidi eVTOL.

Izvēloties SkyDrive par vienu no Expo 2025 galvenajiem notikumiem, Japāna sūta spēcīgu signālu: eVTOL ir prioritāra valsts tehnoloģija. Tas ir arī veids, kā sagatavot sabiedrisko domu, padarot redzamu, pārliecinošu un pieejamu inovāciju, kas joprojām tiek uztverta kā attālināta.

Aeronef SkyDrive
Foto: CNet Japan.

Pasaules tirgus satricinājumā: kāda ir SkyDrive pozīcija attiecībā pret Lilium, Volocopter, Archer un Joby?

EVTOL attīstība neaprobežojas tikai ar Japānu. Pasaulē tiek īstenoti vairāk nekā simts projekti, kurus vada gan riska kapitāla finansēti jaunuzņēmumi, gan tradicionālie aviācijas un kosmosa nozares giganti. No tiem plašsaziņas līdzekļu uzmanības un līdzekļu piesaistes ziņā dominē daži nosaukumi: Lilium (Vācija), Volocopter (Vācija), Joby Aviation (ASV), Archer Aviation (ASV) – katrs ar atšķirīgu pieeju.

SkyDrive izceļas ne tikai ar savu pilsētniecisko, kompakto un pragmatisko pozicionējumu, bet arī ar to, ka tas ir izvēlējies koncentrēties uz strukturētu valsts tirgu, pirms izvērsties starptautiskā mērogā. Ja citi pirms apstiprināšanas sazinās, SkyDrive testē, nodrošina un tad demonstrē.

Tehniskais salīdzinājums: autonomija, jauda, infrastruktūra

RažotājsModelisJaudaMērķa diapazonsMaksimālais ātrumsDzinējsMērķa sertifikācija
SkyDriveSD-051 pilots + 2 pasažieri~ 15 km (mērķis 40 km)~100 km/hElektriskaisJapāna (MLIT)
Joby AviationJoby S44 pasažieri + 1 pilots~ 240 km~320 km/hElektriskaisFAA (ASV)
LiliumLilium Jet6 pers~250 km~280 km/hElektriskā vilceEASA (ES)
VolocopterVoloCity1 pasažieris + 1 pilots~ 35 km~110 km/hMultirotorsEASA (ES)
ArcherMidnight4 pasažieri + 1 pilots~160 km~ 240 km/hElektriskaisFAA (ASV)

SkyDrive pagaidām nav paredzēts lidojumiem lielos attālumos vai lieliem kreisēšanas ātrumiem. Tās stratēģija ir balstīta uz sauszemes transporta papildināšanu, jo īpaši Japānas lielpilsētu teritorijās, kur dzelzceļa infrastruktūra ir piesātināta un blīvums apgrūtina jaunu maršrutu pievienošanu uz zemes. Galvenais ekonomiskais stimuls irefektivitāte īsos braucienos, kā arī vienkāršota uzturēšana.

Mainīga konkurences ekosistēma

Daži konkurenti strauji virzās uz priekšu, taču ar ievērojamiem riskiem. Joby un Archer, kas kotēti Nasdaq biržā ar SPAC starpniecību, ir piedzīvojuši straujas vērtības svārstības. Lilium, neraugoties uz inovatīvo vektoru vilces tehnoloģiju, ir samazinājis ražošanas ambīcijas. Daimler atbalstītais Volocopter plāno uzsākt savu pirmo komerciālo lidojumu Parīzē 2024. gada olimpisko spēļu laikā, bet joprojām koncentrējas uz ļoti ierobežotiem maršrutiem.

Šajā kontekstā SkyDrive ir nopietns autsaideris: mazāk iespaidīgs, bet saskaņotāks. Tā sadarbība ar Thales, valsts vadītā valsts stratēģija un koncentrēšanās uz vienkāršu, sertificējamu produktu piešķir tam rūpniecisku dziļumu, kas ne vienmēr ir sastopams tā konkurentiem.

Vispirms Āzijas ambīcijas, bet signāli uz Eiropu

SkyDrive galvenokārt orientējas uz lielākajām Āzijas metropolēm Tokiju, Osaku, Seulu un Singapūru, kur pilsētu sastrēgumi un tehnofīliskā sabiedrība padara eVTOL viegli pieņemamus. Tomēr partnerība ar Thales un nesenā apmaiņa ar Eiropas lidostām (jo īpaši Cīrihi un Nicu) liecina par vēlmi iesaistīties arīEiropā, ja vien tiks saskaņoti sertifikācijas standarti.

Patiesībā ražotājs ir paziņojis, ka ar laiku vēlētos iegūt dubultu MLIT/EASA sertifikāciju, kas nodrošinātu savietojamību ar Rietumu tirgiem. Tas ir rets, bet stratēģisks solis nozarē, kurā regulatīvā atzīšana ir visa pamatā.

Skydrive over sea

Regulatīvās, infrastruktūras un sabiedrības problēmas

EVTOL izstrāde ir tikai sākums. Otrs ir lidot ar to blīvā pilsētvidē, ievērojot noteikumus, ar pasažieriem uz klāja. Uzlabotā gaisa mobilitāte (AAM) būs ne tikai gaisa kuģu, bet arīekosistēmas jautājums: standarti, infrastruktūra, satiksmes koordinācija, sabiedrības pieņemamība.

Sertifikācija: patiesais šķērslis

Neviens eVTOL nevar uzsākt komerciālus lidojumus bez pilnīgas sertifikācijas. Tā kā nav vienotu starptautisku standartu, ražotājiem ir jāsadarbojas ar regulatoriem, kuriem ir atšķirīgas pieejas:

  • MLIT (Japāna): ir priekšā ar pilsētu scenārijiem, sadarbojas ar ražotājiem.

  • EASA (Eiropa): eVTOL regulējuma pionieris ar skaidru sertifikācijas programmu.

  • FAA (ASV): piesardzīga, prasīga, bieži vien lēni pieņem lēmumus.

SkyDrive izvēlējās sākt ar valsts sertifikāciju (MLIT), izmantojot Japānas politisko atbalstu. Taču, lai paplašinātu savu darbību, EASA vai divpusēja sertifikācija kļūs būtiska, jo īpaši, ja uzņēmums orientēsies uz Eiropas tirgiem vai starptautiskiem partneriem.

Vertiports, uzlāde, apkope: infrastruktūras izveide

EVTOL ir arī izlidošanas un ielidošanas punkts. Šobrīd vertiports ir reti sastopams. Japāna Expo 2025 izstādē Osakā plāno duci vietu, taču tās vēl ir eksperimentālas. Eiropā Groupe ADP un Volocopter testē moduļu infrastruktūru Pontēzā un Parīzē-Šarls de Golla lidostā. Dubaijā, Seulā un Losandželosā tiek pētīti vertikālie mezgli, kas integrēti jumtos vai tirdzniecības centros.

Papildus tam ir nepieciešamaātrdarbīgas uzlādes infrastruktūra, īpaši vieglas tehniskās apkopes stacijas un zema augstuma satiksmes vadības sistēmas(UTM – bezpilota satiksmes vadības sistēmas), kas spēj sazināties ar tradicionālo gaisa satiksmes kontroli, vienlaikus uzņemot blīvāku un sadrumstalotāku satiksmi.

EVTOL pieņemšana: kultūras un trokšņa problēma

Pat ja tas ir kluss, eVTOL joprojām ir gaisa kuģis pilotējamā vidē. Lai cerētu uz masveida pieņemšanu, būs jāpārliecina par trim jautājumiem:

  • Troksnis: zemāks nekā helikopteram, bet joprojām dzirdams. SkyDrive mērķis ir panākt 50 dB slieksni 50 metru attālumā, kas ir līdzvērtīgs normālai sarunai.

  • Drošība: sistēmu (rotoru, bateriju, programmatūras) dublēšana būs galvenais sabiedriskās saziņas aspekts.

  • Pārliecība: maz cilvēku ir gatavi zemā augstumā kāpt mazā elektriskajā lidaparātā, pirms tam nebūdami atklāti, nomierināti un pavadīti.

Tādēļ pilsētām, kurās notiks pirmie lidojumi, būs jāiekļauj izglītošana, saprātīgs dizains un pilsētplānošana. Tas ir gan inženiertehnisks, gan socioloģisks projekts.

Steidzami nepieciešama starptautiska koordinācija

Katrs ražotājs, katra pilsēta, katra valsts virzās uz priekšu savā tempā. Rezultāts ir sadrumstalota ainava. Taču eVTOL būs nepieciešami savstarpēji savietojami standarti: akumulatoru formāti, savienotāji, lidojumu protokoli, kiberdrošības standarti… pretējā gadījumā modelis paliks vietējs un izolēts.

Ir iniciatīvas – GAMA, NASA AAM, EUROCAE – bet joprojām trūkst spēcīgas pārvalstiskas pārvaldības. SkyDrive, apvienojot spēkus ar Thales, norāda ceļu partnerībai starp jaunuzņēmumiem un atzītiem ražotājiem, lai veicinātu šo standartizāciju.

SkyDrive SD 05 flying over city

Secinājums: ceļā uz gudrākām un ilgtspējīgākām debesīm?

SD-05 lidojums virs Osakas nav tikai inženiertehnisks sasniegums. Tas ir pamanāmas, bet dziļas pārmaiņas simptoms:gaisa satiksme sāk jaunu posmu, kurā inovācijas vairs netiek mērītas tikai pēc ātruma vai darbības rādiusa, bet gan pēc spējas samazināt ekoloģisko ietekmi, pielāgoties pilsētvides ierobežojumiem un integrēties savienotās ekosistēmās.

SkyDrive, ko atbalsta stabili rūpnieciskie partneri un stratēģija, kas balstīta realitātē, parāda, ka šo redzējumu var īstenot praksē jau šodien. Koncentrējoties uz prātīgumu, drošību un sertificējamību, japāņu ražotājs ievēro pretēju loģiku nekā “tehnoloģiju šovos”: tas ir, ka aviācija ir noderīga, konkrēta un gatava pieņemšanai.

Tuvākajos gados eVTOL neaizstās privātos reaktīvos lidaparātus vai tālslidošanas helikopterus. Taču tie pavērs jaunu mobilitātes slāni: īsiem attālumiem, savienojumiem starp lielpilsētām, savienojumiem starp helikopteru lidostām un lidostām, izmantojot diskrētāku, tīrāku un vienmērīgāku vidi.

Uzņēmējdarbības aviācijas nozarei šī attīstība ir rūpīgi jāuzrauga – nevis kā drauds, bet kā stratēģisks papildinājums, kas jāintegrē augstas klases multimodālā pieejā.