Vai sapņojat kļūt par stjuartu un nezināt, ar ko sākt? Vai vienkārši vēlaties uzzināt vairāk par šo profesiju un noskaidrot, vai tā ir piemērota tieši jums? Tad lasiet tālāk, jo esat nonācis īstajā lapā.
Lidojumu apkalpes locekļi, ko parasti dēvē par salona apkalpi, galvenokārt ir atbildīgi par pasažieru komfortu un drošību.
Lidojumu apkalpotājiem ir divas galvenās lomas: drošība/aizsardzība un pārdošana. Konkrēti runājot, lidojumu apkalpotāja ir atbildīga par :
- iepriekš pārbaudīt, vai salona aprīkojums (maskas, glābšanas vestes, slīdkalniņi) darbojas
- sagaidīt pasažierus un iekārtot viņus lidojuma vietā
- iepazīstināt ar drošības pasākumiem
- nodrošināt, ka tiek ievērotas instrukcijas
- dalīt uzkodas, dzērienus un ēdienus
- pārdot papildu produktus un pārvaldīt kontus
- atbildēt uz pasažieru pieprasījumiem
- uzturēt sakarus ar pilotu kabīni
Kāpēc kļūt par stjuartu?
Lidojumu apkalpotāji pārstāv uzņēmumu, kurā viņi strādā, tāpēc viņiem ir jābūt nevainojamai uzvedībai, atbildības sajūtai un noteikumu ievērošanai. Augstu tiek vērtētas arī organizatoriskās prasmes, spēja pielāgoties un paškontrole.
Ja šaubāties, vai šis darbs ir piemērots tieši jums, padomājiet par to, kā jūs saskaraties ar cilvēkiem, vai jums patīk kontaktēties ar dažādām kultūrām, strādāt komandā vai, piemēram, sazināties svešvalodā. Laba stjuarte kalpo pasažieriem, un tai jāspēj laipni un pacietīgi atbildēt uz dažkārt delikātiem lūgumiem, kā arī nomierināt pasažierus problēmu gadījumā. Īsāk sakot, tas ir cilvēcīgs un uz pakalpojumu orientēts darbs.
Visbeidzot, pretēji noteiktiem priekšstatiem, gaisa kuģa stjuartes darbs ir grūts, gan fiziski, gan garīgi smags. Jums jāspēj vairākas stundas atrasties uz kājām, tikt galā ar reaktīvo reisu kavēšanos un dažkārt arī ar vientulību starpnosēšanās laikā. Darba un ģimenes dzīves saskaņošana nav viegls uzdevums, ņemot vērā neregulāro darba laiku. Kopumā tas ir darbs cilvēkiem, kas ir aizrautīgi pret savu darbu, bet kas ļauj daudz ceļot.

Kā kļūt par stjuartu?
Pirms uzsākt jebkādu apmācības procedūru, pārliecinieties, vai atbilstat šādiem nosacījumiem:
- Jums ir vairāk nekā 18 gadu
- Esat ieguvis bakalaura grādu (baccalauréat)
- Jūs labi pārvaldāt angļu valodu (TOEFL testā esat ieguvis vairāk nekā 720 punktus)
- Esat labā fiziskā formā un protat peldēt
- Jums nav redzamu tetovējumu
- Jums ir derīga pase un uzturēšanās atļauja, kas ārvalstniekiem ir derīga ilgāk nekā sešus mēnešus
Ieteicams, lai pirms kursa uzsākšanas būtu pabeigta divu gadu augstākā izglītība un lai jūs runātu vairākās valodās. Ļoti vēlama ir arī pieredze viesnīcu nozarē vai tirdzniecībā.
Pēc tam, kad būs izpildīti priekšnoteikumi, jums būs jāsaņem Certificat d’Aptitude Médicale un, pats galvenais, CCA (Cabin Crew Atestate).
Pēc obligātās medicīniskās apskates jums vispirms ir jābūt atzītam par fiziski un garīgi piemērotu. Tā ietver pilnu izmeklēšanu, kas var izmaksāt līdz 400 eiro. Francijā pirmo pārbaudi veic par saviem līdzekļiem, bet turpmākās pārbaudes, kas jāveic reizi divos gados, apmaksā uzņēmums, kurā jūs strādājat. Anglosakšu, Āzijas un Tuvo Austrumu aviosabiedrībās pirmā medicīniskā pārbaude ir apmaksāta un tiek veikta pēc tam, kad esat izturējis salona apkalpes personāla atlases procedūru.
Francijā apmācību nodrošina valsts skolas, ko apstiprinājusi DGAC (Francijas Civilās aviācijas pārvalde). CCA eksāmenus nav iespējams kārtot kā patstāvīgam kandidātam.
Eiropas un starptautiskās aviosabiedrības piedāvā savus mācību kursus, un tajos nav nepieciešams kārtot CCA.
Kā notiek CCA kurss?
Kursa apguve ilgst mazāk nekā gadu. Tas ilgst aptuveni piecas nedēļas, kas sadalītas četrosatrmēnešos.
Teorētiskā apmācība ilgst trīs nedēļas. Tā aptver gaisa kuģa tehniskos aspektus, noteikumus, pirmās palīdzības sniegšanu (zināšanas par to, kā atpazīt medicīniskos gadījumus un dažkārt tos ārstēt) un drošību (zināšanas par to, kā rīkoties, piemēram, ugunsgrēka gadījumā). Tā ietver arī sadaļu par attiecībām ar klientiem un cilvēkfaktoru (kā pārvaldīt stresu, nogurumu utt.). Valsts teorijas eksāmens tiek piedāvāts tikaiatrreizes gadā.
Praktiskā apmācība ilgst pusotru nedēļu un sākas pēc teorijas eksāmena nokārtošanas. Tās ietver simulētas situācijas un māca topošajām viesmīlēm, kā ātri reaģēt problēmu vai briesmu gadījumā (kā veikt sirds masāžu, kā izmantot ugunsdzēšamo aparātu u. c.). Pēc šīs apmācības praktikantiem ir jāpiedalās eksāmena dienā.
CCA laikā vai pēc tās var nokārtot arī CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC). Tā nav obligāta, taču tā ļaus jums turpināt pilnveidot savas prasmes, jo īpaši tās, kas saistītas ar drošību un komunikāciju.
Turklāt uzņēmums, kas jūs pieņem darbā, var pieprasīt, lai jūs apgūtu papildu apmācības kursus.

Kas notiks tālāk?
Jūs reti varēsiet izvēlēties, kurā aviokompānijā strādāt pēc apmācības, jo ne visas aviokompānijas pieņem darbā vienlaicīgi. Francijas aviokompānijas pieņem darbā salona apkalpes locekļus CCA atlases dienās, kuru laikā tiek kārtoti rakstiskie testi un personības intervijas.
Jūsu pirmie lidojumi, iespējams, būs īsie lidojumi ekonomiskajā klasē, pēc tam jūs pakāpeniski norīkos uz garākiem lidojumiem, apkalpojot prasīgākus klientus.
Pieaugot pieredzei un darba stāžam, jūs pakāpsieties pa karjeras kāpnēm, un jūs var paaugstināt par salona apkalpes vadītāju un komandas vadītāju, pēc tam par vecāko salona apkalpi, instruktoru un visbeidzot par salona apkalpes vadītāju.
Cik nopelna salona apkalpe?
Salona apkalpes locekļa alga karjeras sākumā ir aptuveni 1700 eiro bruto mēnesī. Pieredzējušiem salona apkalpes locekļiem tā pieaug līdz 4700 eiro, neskaitot prēmijas. Darba stundu skaits un darba apstākļi dažādās aviokompānijās var ievērojami atšķirties.
Lai uzzinātu vairāk
- Lūdzu, ņemiet vērā, ka Francijā vairs nav spēkā minimālā auguma un svara prasības, lai kļūtu par stjuartu. Tomēr praktisku apsvērumu dēļ pārliecinieties, ka esat pietiekami augsts, lai varētu piekļūt pasažieru bagāžai un lidmašīnas aprīkojumam. Starptautiskajās aviosabiedrībās sieviešu augumam jābūt no 1,58 līdz 1,78 metriem.
- Lai palielinātu savas izredzes tikt pieņemtai darbā, paralēli apmācībai varat apmeklēt arī treniņus. Piemēram, ja jums nav bakalaura grāda, koučings var palīdzēt nokārtot DAEU un ļaut jums turpināt vidējo izglītību.
- Mēs iesakām sekot līdzi aviācijas jaunumiem un darba piedāvājumiem ar aviāciju saistītās tīmekļa vietnēs un emuāros, piemēram, Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation un L’Aérien.
- Jūs varat arī uzzināt par iespēju vasarā kļūt par PCB (Personnel Complémentaire de Flight). Tas ļauj jums palīdzēt stjuartiem un nopelnīt nedaudz naudas. Tomēr pieņemšana darbā ir ļoti selektīva.