Vai sapņojat kļūt par stjuartu un nezināt, ar ko sākt? Vai vienkārši vēlaties uzzināt vairāk par šo profesiju un noskaidrot, vai tā ir piemērota tieši jums? Tad lasiet tālāk, jo esat nonācis īstajā lapā.
Lidojumu apkalpes locekļi, ko parasti dēvē par salona apkalpi, galvenokārt ir atbildīgi par pasažieru komfortu un drošību.
Lidojumu apkalpotājiem ir divas galvenās lomas: drošība/aizsardzība un pārdošana. Konkrēti runājot, lidojumu apkalpotāja ir atbildīga par :
- iepriekš pārbaudīt, vai salona aprīkojums (maskas, glābšanas vestes, slīdkalniņi) darbojas
- sagaidīt pasažierus un iekārtot viņus lidojuma vietā
- iepazīstināt ar drošības pasākumiem
- nodrošināt, ka tiek ievērotas instrukcijas
- dalīt uzkodas, dzērienus un ēdienus
- pārdot papildu produktus un pārvaldīt kontus
- atbildēt uz pasažieru pieprasījumiem
- uzturēt sakarus ar pilotu kabīni
Kāpēc kļūt par stjuartu?
Lidojumu apkalpotāji pārstāv uzņēmumu, kurā viņi strādā, tāpēc viņiem ir jābūt nevainojamai uzvedībai, atbildības sajūtai un noteikumu ievērošanai. Augstu tiek vērtētas arī organizatoriskās prasmes, spēja pielāgoties un paškontrole.
Ja šaubāties, vai šis darbs ir piemērots tieši jums, padomājiet par to, kā jūs saskaraties ar cilvēkiem, vai jums patīk kontaktēties ar dažādām kultūrām, strādāt komandā vai, piemēram, sazināties svešvalodā. Laba stjuarte kalpo pasažieriem, un tai jāspēj laipni un pacietīgi atbildēt uz dažkārt delikātiem lūgumiem, kā arī nomierināt pasažierus problēmu gadījumā. Īsāk sakot, tas ir cilvēcīgs un uz pakalpojumu orientēts darbs.
Visbeidzot, pretēji noteiktiem priekšstatiem, gaisa kuģa stjuartes darbs ir grūts, gan fiziski, gan garīgi smags. Jums ir jāspēj vairākas stundas atrasties uz kājām, tikt galā ar reaktīvo reisu kavēšanos un dažkārt arī ar vientulību starpnosēšanās laikā. Darba un ģimenes dzīves saskaņošana nav viegls uzdevums, ņemot vērā neregulāro darba laiku. Kopumā tas ir darbs cilvēkiem, kas ir aizrautīgi pret savu darbu, bet kas ļauj daudz ceļot.

Kā kļūt par stjuartu?
Pirms uzsākt jebkādu apmācības procedūru, pārliecinieties, vai atbilstat šādiem nosacījumiem:
- Jums ir vairāk nekā 18 gadu
- Esat ieguvis bakalaura grādu (baccalauréat)
- Jūs labi pārvaldāt angļu valodu (TOEFL testā esat ieguvis vairāk nekā 720 punktus)
- Jums ir laba fiziskā sagatavotība un jūs protat peldēt
- Jums nav redzamu tetovējumu
- Jums ir derīga pase un uzturēšanās atļauja, kas ārvalstniekiem ir derīga ilgāk nekā sešus mēnešus
Ieteicams, lai pirms kursa uzsākšanas būtu pabeigta divu gadu augstākā izglītība un lai jūs runātu vairākās valodās. Ļoti vērtējama ir arī pieredze viesnīcu nozarē vai tirdzniecībā.
Pēc tam, kad būs izpildīti priekšnoteikumi, jums būs jāsaņem Certificat d’Aptitude Médicale un, pats galvenais, CCA (Cabin Crew Atestate).
Pēc obligātās medicīniskās apskates jums vispirms ir jābūt atzītam par fiziski un garīgi piemērotu. Tas ietver pilnu izmeklēšanu, un tā var izmaksāt līdz 400 eiro. Francijā pirmā pārbaude ir par jūsu līdzekļiem, bet turpmākās pārbaudes, kas jāveic reizi divos gados, apmaksā uzņēmums, kurā strādājat. Anglosakšu, Āzijas un Tuvo Austrumu aviosabiedrībās pirmā medicīniskā pārbaude ir apmaksāta un tiek veikta pēc tam, kad esat izturējis salona apkalpes personāla atlases procedūru.
Francijā apmācību nodrošina valsts skolas, ko apstiprinājusi DGAC (Francijas Civilās aviācijas pārvalde). CCA eksāmenus nav iespējams kārtot kā neatkarīgam kandidātam.
Eiropas un starptautiskās aviosabiedrības piedāvā savus mācību kursus, un tajos nav nepieciešams kārtot CCA.
Kā notiek CCA kurss?
Kursa apguve ilgst mazāk nekā gadu. Tas ilgst aptuveni piecas nedēļas, kas sadalītas četros mēnešos.
Teorētiskā apmācība ilgst trīs nedēļas. Tā aptver gaisa kuģa tehniskos aspektus, noteikumus, pirmās palīdzības sniegšanu (zināšanas par to, kā atpazīt medicīniskos gadījumus un dažkārt tos ārstēt) un drošību (zināšanas par to, kā rīkoties, piemēram, ugunsgrēka gadījumā). Tā ietver arī sadaļu par attiecībām ar klientiem un cilvēkfaktoru (kā rīkoties stresa, noguruma u. c. gadījumos). Valsts teorijas eksāmens tiek rīkots četras reizes gadā.
Praktiskā apmācība ilgst pusotru nedēļu un sākas pēc teorijas eksāmena nokārtošanas. Tās ietver simulētas situācijas un māca topošajām viesmīlēm, kā ātri reaģēt problēmu vai briesmu gadījumā (kā veikt sirds masāžu, kā izmantot ugunsdzēšamo aparātu u. c.). Pēc šīs apmācības praktikantiem ir jāpiedalās eksāmena dienā.
CCA laikā vai pēc tās var nokārtot arī CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC). Tā nav obligāta, taču tā ļaus jums turpināt pilnveidot savas prasmes, jo īpaši tās, kas saistītas ar drošību un komunikāciju.
Turklāt uzņēmums, kas jūs pieņem darbā, var pieprasīt, lai jūs apgūtu papildu apmācības kursus.

Kas notiks tālāk?
Jūs reti varēsiet izvēlēties, kurā aviokompānijā strādāt pēc apmācības, jo ne visas aviokompānijas pieņem darbā vienlaicīgi. Francijas aviokompānijas pieņem darbā salona apkalpes locekļus CCA atlases dienās, kuru laikā tiek kārtoti rakstiskie testi un personības intervijas.
Jūsu pirmie lidojumi, iespējams, būs īsie lidojumi ekonomiskajā klasē, pēc tam jūs pakāpeniski norīkos uz garākiem lidojumiem, apkalpojot prasīgākus klientus.
Pieaugot pieredzei un darba stāžam, jūs pakāpsieties pa karjeras kāpnēm, un jūs var paaugstināt par salona apkalpes vadītāju un komandas vadītāju, pēc tam par vecāko salona apkalpi, instruktoru un visbeidzot par salona apkalpes vadītāju.
Cik nopelna salona apkalpe?
Salona apkalpes locekļa alga karjeras sākumā ir aptuveni 1700 eiro bruto mēnesī. Pieredzējušiem salona apkalpes locekļiem tā pieaug līdz 4700 eiro, neskaitot prēmijas. Darba stundu skaits un darba apstākļi dažādās aviokompānijās var ievērojami atšķirties.
Lai uzzinātu vairāk
- Lūdzu, ņemiet vērā, ka Francijā vairs nav spēkā minimālā auguma un svara prasības, lai kļūtu par stjuartu. Tomēr praktisku apsvērumu dēļ pārliecinieties, ka esat pietiekami augsts, lai varētu piekļūt pasažieru bagāžai un lidmašīnas aprīkojumam. Starptautiskajās aviosabiedrībās sieviešu augumam jābūt no 1,58 līdz 1,78 metriem.
- Lai palielinātu savas izredzes tikt pieņemtai darbā, paralēli apmācībai varat apmeklēt arī treniņus. Piemēram, ja jums nav bakalaura grāda, koučings var palīdzēt nokārtot DAEU un ļaut jums turpināt vidējo izglītību.
- Mēs iesakām sekot līdzi aviācijas jaunumiem un darba piedāvājumiem ar aviāciju saistītās tīmekļa vietnēs un emuāros, piemēram, Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation un L’Aérien.
- Jūs varat arī uzzināt par iespēju vasarā kļūt par PCB (Personnel Complémentaire de Flight). Tas ļauj jums palīdzēt stjuartiem un nopelnīt nedaudz naudas. Tomēr pieņemšana darbā ir ļoti selektīva.
Mūsu atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par stjuartu darbu
Kāda ir atšķirība starp stjuartu un stjuartu?
Galvenā atšķirība slēpjas tikai termina dzimumā: “stjuarte” attiecas uz sievieti, bet “stjuards” – uz vīrieti. Praksē viņu uzdevumi ir identiski. Abi pieder pie salona apkalpes un ir atbildīgi par pasažieru drošību, komfortu un uzņemšanu. Viņiem ir vienādas apmācības, vienādi sertifikāti (piemēram, CCA) un vienādas karjeras izaugsmes iespējas.
Cik maksā apmācība, lai kļūtu par stjuartu?
CCA (Cabin Crew Attestation) apmācības izmaksas atšķiras atkarībā no izvēlētās valsts skolas. Vidēji par pilnu nodarbību, ieskaitot teoriju un praksi, jums vajadzētu maksāt no 3000 līdz 5000 eiro. Ir arī vairākas papildu izmaksas, piemēram, sākotnējā medicīniskā apskate (aptuveni 400 €) un angļu valodas tests. Ja papildus izvēlaties kārtot CQP PNC, izmaksas var būt nedaudz lielākas. Savukārt dažas starptautiskās aviokompānijas apmaksā apmācību pēc tam, kad ir apstiprināta pieņemšana darbā.
Kādas valodas man ir jāprot, lai mani pieņemtu darbā?
Angļu valoda ir pamatvaloda darbam, jo tā ir starptautiskā aviācijas valoda. Nepieciešams labs valodas prasmes līmenis, ko parasti apliecina TOEFL vai līdzvērtīga atzīta eksāmena minimālais rezultāts – 720 punkti. Tomēr citu svešvalodu prasme ir priekšrocība. Spāņu, itāļu, itāļu, vācu, arābu, mandarīnu un krievu valodas ir īpaši pieprasītas atkarībā no aviosabiedrības apkalpotajiem galamērķiem. Jo vairāk valodu jūs protat, jo lielākas ir jūsu izredzes tikt pieņemtam darbā.
Kāds ir minimālais augums, lai kļūtu par stjuartu?
Francijā vairs nav oficiālu minimālā auguma kritēriju, ko nosaka noteikumi. Tomēr praktisku apsvērumu dēļ vēlams, lai jūsu augums būtu vismaz 1,58 metri, lai jūs varētu viegli sasniegt bagāžas nodalījumus un drošības aprīkojumu. Starptautiski dažas aviosabiedrības joprojām nosaka kritērijus: vairums no tām pieprasa, lai augstums sievietēm būtu no 1m58 līdz 1m78, bet vīriešiem – no 1m68 līdz 1m90.
Vai ir iespējams kļūt par stjuartu bez bakalaura grāda?
Teorētiski bakalaura grāds ir būtisks priekšnoteikums, lai varētu sākt mācības Francijā. Tomēr cilvēkiem bez diploma ir alternatīvas. Piemēram, jūs varat iegūt DAEU (Diplôme d’Accès aux Études Universitaires), lai apstiprinātu baccalauréat līdzvērtīgu līmeni. Turklāt dažos ārvalstu uzņēmumos ievērojama pieredze viesnīcu, restorānu vai mazumtirdzniecības nozarē dažkārt var kompensēt bakalaura grāda trūkumu. Arī specializētas apmācības var palīdzēt jums sagatavoties alternatīvam karjeras virzienam.
Kādas personīgās īpašības meklē aviosabiedrības?
Aviokompānijas no pretendentiem sagaida teicamas saskarsmes prasmes un nevainojamu uzvedību. Būtiska ir pacietība, empātija un spēja tikt galā ar stresa situācijām. Lidojumu apkalpotājiem jābūt daudzpusīgiem, jāspēj ātri reaģēt ārkārtas situācijās un jāspēj saglabāt savaldību. Arī organizatoriskās prasmes, komandas gars un spēja pielāgoties ir svarīgākās īpašības, lai gūtu panākumus šajā sarežģītajā profesijā.
Vai es varu kļūt par stjuartu ar tetovējumiem?
Uzņēmumi sistemātiski neaizliedz tetovējumus, taču tie pieprasa, lai tie nebūtu redzami, kad valkā formastērpu. Tāpēc tetovējumi uz rokām, kakla, sejas vai plaukstām var radīt problēmas. Daži starptautiskie uzņēmumi piemēro stingru toleranci un atsaka visus redzamos tetovējumus, pat ja tiek lietots grims vai pārsējs.
Kādas ir karjeras perspektīvas pēc dažu gadu darba pieredzes?
Pēc vairāku gadu lidojuma pieredzes stjuarte var kļūt par galveno stjuarti un pēc tam par vecāko stjuarti, kur viņa pārrauga komandu un koordinē visas komerciālās un drošības operācijas lidmašīnas salonā. Ar lielāku darba stāžu ir iespējams kļūt arī par salona apkalpes instruktoru, kas atbild par jaunpienācēju apmācību, vai par salona apkalpes vecāko, kas aviokompānijā ieņem ļoti atbildīgu amatu. Daži stjuarti izvēlas arī tūrisma, viesnīcu vadības vai VIP viesu uzņemšanas pakalpojumus.
Vai šis darbs ir savienojams ar ģimenes dzīvi?
Tā ir viena no galvenajām šā darba grūtībām. Darba laiks ir neregulārs, bieži ir laika atšķirības, un bieži sastopamas vairāku dienu ilgas prombūtnes. Var būt sarežģīti organizēt normālu ģimenes dzīvi. Tomēr, pateicoties pieredzei un darba stāžam, dažas aviosabiedrības piedāvā plašāku uzdevumu un grafiku izvēli, kas nodrošina lielāku stabilitāti. Daudzi salona apkalpes locekļi arī iemācās līdzsvarot darbu un privāto dzīvi, pateicoties labai organizācijai un apkārtējo atbalstam.
Kuras aviokompānijas pieņem darbā visvairāk stjuartu?
Francijā Air France, Transavia, Corsair un Air Corsica regulāri pieņem darbiniekus. Starptautiskā mērogā tādas prestižas aviosabiedrības kā Emirates, Qatar Airways, Etihad Airways, Singapore Airlines un Cathay Pacific ir pazīstamas ar lielām darbā pieņemšanas kampaņām. Arī tādas zemo cenu aviosabiedrības kā Ryanair, EasyJet un Wizz Air masveidā pieņem darbā jaunus darbiniekus, bieži vien piedāvājot jaunajiem absolventiem pieejamu pirmo pieredzi.
Vai es varu strādāt par stjuartu uz nepilnu slodzi?
Šis darbs parasti ir pilna laika darbs, jo lidojumu grafiki ir ļoti mainīgi un aviosabiedrībām ir jāgarantē darbinieku pieejamība. Tomēr dažas aviosabiedrības piedāvā sezonālus vai pagaidu līgumus, jo īpaši, lai pastiprinātu savu komandu vasarā vai pīķa periodos. Tas var būt labs veids, kā iepazīties ar šo darbu, pirms uzņemties ilgtermiņa saistības.
Kādi ir reālie ieguvumi, kļūstot par stjuartu?
Līdztekus regulāriem ceļojumiem un jaunu kultūru iepazīšanai stjuartiem bieži vien ir arī dažādi sociālie labumi: lidmašīnas biļetes par pazeminātām cenām sev un saviem ģimenes locekļiem, apmaksāta izmitināšana un ēdināšana starpnosēšanās laikā, izdevīga sociālā apdrošināšana, prēmijas par lidojumiem, kā arī straujas karjeras izaugsmes iespējas. Šī profesija sniedz arī unikālu iespēju veidot starptautisku kontaktu tīklu un iegūt plašu kultūras izpratni.
Vai pēc CCA ir viegli atrast darbu?
Jā, bet tas lielā mērā ir atkarīgs no aviokompānijas, gadalaika, apkalpoto aviokompāniju tīkla un jūsu prasmēm (valodas, attiecības ar klientiem, ģeogrāfiskā pieejamība). CCA bieži vien ir nepieciešams nosacījums, bet ne vienmēr pietiekams: dažas aviosabiedrības pieprasa arī iepriekšēju pieredzi vai runā par “iekšējo mācību centru” pēc darbā pieņemšanas. Tirgū var būt liela konkurence, jo īpaši lielajās, prestižajās aviosabiedrībās, bet ir arī iespējas reģionālajās un zemo cenu aviosabiedrībās, kur prasības var būt nedaudz elastīgākas.
Kā man vajadzētu sagatavoties intervijai par salona apkalpes locekļa pieņemšanu darbā?
Lai palielinātu savas izredzes:
- Uzziniet vairāk par aviokompāniju: tās maršrutiem, kultūru, apkalpošanas prasībām, lai parādītu, ka esat izpildījis mājasdarbu.
- Sagatavojiet savu personīgo stāstu: kāpēc šis darbs, kas jūs motivē, ko jūs dosiet uzņēmumam.
- Izmēģiniet klasiskos jautājumus (stresa vadība, sarežģītas situācijas, komandas darbs), izmantojot STAR metodi (Situācija, Uzdevums, Darbs, Rezultāts).
- Pilnveidojiet angļu valodu (un jebkuru citu nepieciešamo valodu). Mutvārdu valodas prasmēm un izpratnei jābūt labām.
- Rūpējieties par savu uzstāšanos: apģērbs, stāja, izrunāšana. Uzņemšana ir daļa no darba pienākumiem.
Kādi ir pārbaudījumi vai eksāmeni salona apkalpes personāla atlases procesā?
Atlases dienās jums var lūgt nokārtot :
- Rakstiskus vai psihotehniskus testus, lai novērtētu jūsu loģiku, organizētību un spēju ātri pieņemt lēmumus.
- Grupu lomu spēles: pasažieru vadība, apkalpošana, simulētas ārkārtas situācijas.
- Individuāla intervija ar personāla vai operatīvajiem personāla atlases speciālistiem, lai novērtētu jūsu motivāciju, personību un uzvedības prasmes.
Kādas medicīniskās pārbaudes ir jāiziet, lai kvalificētos kā salona apkalpes loceklis?
Papildus pamata medicīniskajai apskatei šeit ir uzskaitīti daži elementi, kas parasti tiek iekļauti pārbaudēs:
- Sodāmības pārbaude: uzņēmums var pieprasīt tīru izrakstu.
- Vispārējā fiziskā sagatavotība: pareiza redze, dzirde, sirds un asinsvadu pārbaude saskaņā ar DGAC vai līdzvērtīgas iestādes standartiem.
- Spēja peldēt, kā minēts drošības procedūrās (ūdens novadīšanas vai glābšanas gadījumā) dažos uzņēmumos.
Vai stjuarts ir “uz mūžu”, vai arī ir vecuma ierobežojumi?
Kopumā nav noteikts vecuma ierobežojums stjuartes darbam, taču dažas aviosabiedrības nosaka ierobežojumus, kas saistīti ar medicīnisko derīgumu, fiziskajām spējām un veiktspēju ārkārtas situācijās vai garos lidojumos. Gadu gaitā būtiskākie kritēriji joprojām ir nogurums, fiziski smagi ierobežojumi (starpnosēšanās, dežūras, kravu pārvadāšana) un spēja ievērot drošības protokolus. Dažos uzņēmumos var būt iekšēja politika attiecībā uz vecumu vai darba stāžu, kas attiecas uz ilgiem vai starptautiskiem komandējumiem.
Kādas papildu izmaksas jāņem vērā papildus CCA apmācībai?
Šeit ir uzskaitītas izmaksas, kuras bieži vien netiek ņemtas vērā:
- (dažreiz) samaksa par interviju vai instruktāža darbā pieņemšanas intervijā.
- Transporta un izmitināšanas izmaksas, ja skola atrodas tālu.
- Formas tērps, piemēroti apavi, iespējams, valodu kursi vai kvalifikācijas celšanas kursi.
- Valodas testu (TOEFL, TOEIC u. c.) izmaksas, ja tās nav iekļautas kursā.
- Apdrošināšana, sertifikāti vai administratīvie dokumenti.
Kādi ir kabīnes apkalpes locekļu pabalsti un piemaksas?
Papildus pamatalgai salona apkalpe bieži saņem :
- Piemaksas par lidojumiem, pieredzi un tālsatiksmes dienestu atkarībā no iekšējās politikas.
- Ceļojuma laikā – apstāšanās vai dienas naudu (izmitināšana, ēdināšana).
- Atvieglotas aviobiļešu cenas sev un/vai savai ģimenei.
- Veselības apdrošināšanu, apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem un repatriācijas apdrošināšanu atkarībā no uzņēmuma.
Vai visi uzņēmumi atzīst Francijā vai Eiropā iegūto CCA?
Ne sistemātiski. Kopumā Eiropas aviācijā CCA (vai līdzvērtīgs dokuments) tiek atzīts, taču daži starptautiskie uzņēmumi vai uzņēmumi ārpus Eiropas var pieprasīt savu apmācību vai pielāgojumus. No otras puses, daži uzņēmumi pēc darbā pieņemšanas paši apmāca savu salona apkalpi, sākotnēji nepieprasot CCA. Ir svarīgi pārbaudīt katras aviokompānijas (vietējās vai starptautiskās) prasības, kas jāievēro, uzsākot darbu.