NESTEIDZIETIES AR ZIEMAS SEZONAS LIDOJUMU REZERVĒŠANU!

Piedāvājuma pieprasījums
Meklējiet lidmašīnu, pilsētu vai informāciju…

Lidmašīnu nomas līderis visā pasaulē

Kāds ir privātā reaktīvā lidaparāta maksimālais ātrums? Top 10 ātrākās lidmašīnas

Privāto lidmašīnu noma
kopš 1991. gada

20 000
pieejamie aparāti

45 000
apdrošinātie lidojumi

120 000+
pasažieri

4,9/5
klientu apmierinātība

100%
Ogļu kompensācija

Privātā reaktīvā lidmašīna ir grezns un ātrs transporta līdzeklis, ar ko ceļot pa pasauli. Biznesa aviācijā ir vairākas reaktīvo lidmašīnu kategorijas, bet kura ir visātrākā pasaulē?

60 % privāto reaktīvo lidmašīnu lietotāju ir profesionāļi un uzņēmumi, kas vēlas maksimāli izmantot savu laiku. Pielāgotie lidojumi ļauj izvairīties no rindām pie drošības un muitas pārbaudēm, regulāru aviokompāniju fiksētajiem lidojumu sarakstiem vai nokļūšanas lidostās, kuras neapkalpo komerciālie reisi, pēc iespējas tuvāk galamērķim.
Lielākajai daļai ceļotāju privātā lidmašīna ir vērtīga tikai tāpēc, ka ar tās palīdzību viņi var nokļūt tur, kur vēlas, ļoti ātri. Tas izskaidro, kāpēc privāto reaktīvo lidmašīnu ražotāji pievērš tik lielu uzmanību lidmašīnu jaudai un kāpēc ceļotāji tik ļoti vēlas ātras lidmašīnas. Dažas privātās lidmašīnas lido daudz ātrāk nekā lidmašīnas.

Kāds ir privātās lidmašīnas ātrums?

Privātās reaktīvās lidmašīnas ātrums galvenokārt ir atkarīgs no lidmašīnas kategorijas un dzinēja tipa.

Turbopropelleru lidmašīnas, kas ir propelleru darbināmas lidmašīnas, kreisēšanas ātrumā parasti lido ar ātrumu no 300 līdz 800 km/h.
Piemēram, biznesa ceļotāju vidū ļoti populārais turbopropelleru lidmašīna PC12, kurā var sēdēt līdz 8 pasažieriem, var lidot ar ātrumu līdz 500 km/h.

Privāto reaktīvo lidmašīnu, kuras gandrīz visas ir aprīkotas ar turboreaktīvajiem dzinējiem, ātrums atšķiras atkarībā no to kategorijas:
Īpaši vieglās privātās lidmašīnas (1 līdz 5 sēdvietas) parasti lido ar ātrumu no 600 līdz 750 km/h.
Piemēram, Citation Mustang, kas ir ļoti viegls privāts reaktīvais lidaparāts ar 4 sēdvietām, var sasniegt ātrumu 630 km/h. Tās pašas kategorijas lidmašīna Phenom 100 ir nedaudz ātrāka, tās kreisēšanas ātrums ir 750 km/h.

Vieglās privātās lidmašīnas (ar 5 līdz 7 sēdvietām) parasti lido ar ātrumu no 700 līdz 850 km/h.
Phenom 300, vieglā privātā lidmašīna, kurā var sēdēt līdz 7 pasažieriem, var sasniegt 839 km/h .

Vidēji lielie privātie reaktīvie lidaparāti (8 līdz 10 sēdvietas) lido ar 780 līdz 930 km/h.
Piemēram, Pilatus PC24, kas ir 8 sēdvietu privātais reaktīvais reaktīvais lidaparāts, var lidot ar ātrumu līdz 815 km/h, sasniedzot kreisēšanas ātrumu.

Privātie reaktīvie reaktīvie lidaparāti tālajiem reisiem (10 līdz 16 sēdvietas) ir populārākie lidaparāti, kas parasti lido ar ātrumu no 850 līdz 1100 km/h.
Privāto reaktīvo lidmašīnu priekšrocība ir tā, ka tās var pacelties līdz pat 13 700 metru augstumam. Tas ļauj tiem būt augstākiem par lidmašīnām un lidot tieši. Piemēram, Citation Longitude lido ar kreisēšanas ātrumu līdz 910 km/h.

Privātās lidmašīnas ātrums vienmēr ir atkarīgs no laika apstākļiem.

Ātrums, kas norādīts lidmašīnas ātruma rādītājā, nekad nav faktiskais ātrums, ar kādu lidmašīna pārvietojas. Patiesībā šis norādītais ātrums (pazīstams arī kā indikētais gaisa ātrums) ir ātrums, kas iegūts tieši no gaisa kuģa ārējiem sensoriem. Tomēr šie sensori neņem vērā gaisa masu, kurā lidmašīna lido, vai vēja virzienu un virsmu. Un tas var visu mainīt!
2020. gada februārī virs Atlantijas okeāna plosījās vētra Ciara. Aviokompānijas British Airways lidmašīna Boeing 747-200 no Ņujorkas uz Londonu nolidoja 4 stundās 56 minūtēs salīdzinājumā ar parastajām 6 stundām 55 minūtēm. Tajā dienā, kā ziņoja DailyMail, vējš, kas brāzās lidmašīnas aizmugurē un sasniedza līdz 400 km/h, ļāva tai sasniegt ātrumu virs 1100 km/h, lai gan parasti tā lido ar 980 km/h. Līdzīgi arī pretvējš palēnina lidmašīnu.

Top 10 ātrākās privātās lidmašīnas pasaulē

Airbus A320 var lidot ar ātrumu 870 km/h, savukārt Rafale iznīcinātājs var sasniegt ātrumu 2223 km/h. Bet kura ir ātrākā privātā lidmašīna pasaulē?
AEROAFFAIRESatklāj 10 ātrākās privātās lidmašīnas pasaulē!

10. Cessna Citation CJ4

Citation CJ4 ir vēl viens privātais reaktīvais lidaparāts vidējā izmēra grupā. Tajā var lidot 9 pasažieri. Tā galvenokārt ir uzlabota CJ3 versija. CJ4 patērē mazāk degvielas nekā tā priekšgājējs.

To darbina divi Williams FJ44-4A dzinēji, kas nodrošina tam 835 km/h kreisēšanas ātrumu (0,676 mahu, 1 mahs ir skaņas ātrums).

Foto: Cessna Aircraft

9. Cessna Citation Longitude

Citation Longitude ir viens no modernākajiem privātajiem reaktīvajiem lidaparātiem, ko piedāvā CESSNA Aircraft. Tās plašais un izsmalcinātais salons atspoguļo ražotāja izcilības ideālu. Tajā var izmitināt līdz 12 pasažieriem.

Citation Longitude ir aprīkots ar diviem Honeywell HTF7700L dzinējiem no tāda paša nosaukuma ražotāja. Šie dzinēji ļauj reaktīvajam lidaparātam sasniegt 877 km/h (0,710 mahu) kreisēšanas ātrumu.

Foto: Cessna Aircraft

8. Dassault Falcon 2000

falcon 2000 ir vēsturisks Francijas gaisa kuģu ražotāja privātais reaktīvais lidaparāts . To 1994. gadā sertificēja Eiropas Aviācijas drošības aģentūra (EASA). Falcon 2000 ir tāds pats spārnu platums kā tā priekšgājējam Falcon 900.

Falcon 2000 ir aprīkots ar diviem CFE738-1-1B dzinējiem, ko izstrādāja AlliedSignal un General Electric. Šie dzinēji ļauj sasniegt ātrumu 880 km/h (0,712 maha).

Foto: Dassault Aviation

7. Dassault Falcon 900 LX

900LX ir jaunākais Dassault Aviation tirgotais Falcon 900 modeļu klāsta reaktīvais lidaparāts.

Ar 3 Honeywell Garrett TFE731 dzinējiem 900LX sasniedz 900 km/h ātrumu (mach 0,728). Neskatoties uz lielo ātrumu un trim dzinējiem, Falcon 900LX patērē mazāk degvielas nekā tā tiešie konkurenti. Tā darbības rādiuss nozīmē, ka tas var veikt lidojumus no Ņujorkas līdz Maskavai.

Foto: Dassault Aviation

6. Bombardier Global 7500

Global 7500 ir augstākās klases biznesa reaktīvais lidmašīna, kas paredzēta tālsatiksmes lidojumiem. Tagad tas ir Kanādas ražotāja Bombardier vadošais produkts. Tā plašais salons ir sadalīts četrās atsevišķās zonās. Septiņarpusmēnešstāvu kabīne ir īpaši ērta, jo tajā ir iebūvēta gulta.

Global 7 500 lido ar ātrumu 902 km/h (mah 0,730), pateicoties diviem General Electric Passport dzinējiem.

Foto: Bombardier

5. Gulfstream G550

Foto: Gulfstream

gulfstream Aerospace

Gulfstream G550 ir amerikāņu privātais reaktīvais lidaparāts, kas ekspluatācijā tika nodots 2004. gadā. Tā salonā ir no 14 līdz 19 sēdvietām, un tā darbības rādiuss ir 10 850 km.

To darbina 2 Rolls-Royce BR710 turboventilatoru dzinēji, kas nodrošina maksimālo ātrumu 1093 km/h (mah 0,885).

4. Bombardier Global 6000

Foto: Bombardier

Bombardier Global 6000 ir Kanādas privātais reaktīvais lidaparāts, kas ekspluatācijā tika nodots 2012. gadā. Tas var pārvadāt līdz 19 pasažieriem, un tā darbības rādiuss ir 11 214 km. Tā plašais salons un daudzās funkcijas padara to par vienu no dārgākajām privātajām lidmašīnām tirgū.

Tā divi Rolls-Royce BR710 turboreaktīvie dzinēji ļauj lidot ar ātrumu līdz 1099 km/h (mah 0,89).

3. Dassault Falcon 7X

Foto: Dassault Aviation

Falcon 7X ir privāts reaktīvais lidaparāts, ko Dassault Aviation laida klajā 2005. gadā. Tā salonā var sēdēt līdz 16 pasažieriem. Tā darbības ātrums ir 11 000 km/h.

Tā trīs Pratt & Whitney PW307A turboreaktīvie dzinēji ļauj lidot ar ātrumu līdz 1112 km/h (0,90 maha).

2014. gada maijā Falcon 7X lidmašīna veica lidojumu no Ņujorkas uz Londonu tolaik rekordīsā laikā – 5 stundās un 54 minūtēs.

2. Gulfstream G500

Foto: Gulfstream

Gulfstream G500 ir amerikāņu privātais reaktīvais lidaparāts, kas ekspluatācijā tika nodots 2004. gadā. Tā salonā var sēdēt līdz 19 pasažieriem, un tā darbības rādiuss ir 9630 km.

To darbina divi Pratt & Whitney PW814GA turboreaktīvie dzinēji, kas nodrošina maksimālo ātrumu 1143 km/h (mah 0,925).

1. Cessna Citation X+

Foto: Cessna Citation

Citation X+ ir lielākais uzvarētājs savā klasē. Cessna to laida klajā 2010. gadā kā modernāku Citation X versiju, un tā darbības rādiuss ir 6410 km. Tā plašajā salonā var pārvadāt no 8 līdz 13 pasažieriem.

Tā divi Rolls-Royce AE3007CE turboreaktīvie dzinēji ļauj lidot ar maksimālo ātrumu 1194 km/h (mah 0,935).

Tas var pacelties 14 300 metru augstumā tikai 24 minūtēs un no Losandželosas uz Ņujorku aizlidot mazāk nekā 4 stundās. Diemžēl 2018. gadā Cessna pārtrauca Citation X+ ražošanu, un pasaulē ir tikai 23 šā modeļa eksemplāri.

Biežāk uzdotie jautājumi: Biežāk uzdotie jautājumi par privāto reaktīvo lidmašīnu ātrumu

Kāda ir atšķirība starp kreisēšanas ātrumu un maksimālo ātrumu privātajā reaktīvajā lidmašīnā?

Kruīza ātrums ir optimālais ātrums, ar kādu privātā reaktīvā lidmašīna lido, lai taupītu degvielu, vienlaikus saglabājot stabilu veiktspēju.

Tas parasti ir mazāks nekā maksimālais ātrums, kas ir augstākais ātrums, kādu lidmašīna var sasniegt, bet ko nevar ilgi saglabāt pārmērīga degvielas patēriņa un mehānisku ierobežojumu dēļ.

Piemēram, Cessna Citation X+ kreisēšanas ātrums ir 1194 km/h, bet tā maksimālais ātrums varētu būt nedaudz lielāks, lai gan normālos lidojuma apstākļos tas netiek izmantots.

Kā privātās lidmašīnas ātrums ietekmē tās darbības rādiusu?

Jo ātrāk lido privātā reaktīvā lidmašīna, jo vairāk degvielas tā patērē, kas var samazināt tās darbības rādiusu. Lidmašīnas ir konstruētas tā, lai optimizētu ātruma un darbības rādiusa attiecību.

Piemēram, Bombardier Global 7500, kura kreisēšanas ātrums ir 902 km/h, darbības rādiuss ir aptuveni 14 260 km, savukārt ātrākai lidmašīnai, piemēram, Cessna Citation X+ (1 194 km/h), ir mazāks darbības rādiuss – 6 410 km.

Piloti dažkārt pielāgo ātrumu, lai maksimāli palielinātu darbības rādiusu atkarībā no lidojuma vajadzībām.

Vai privātās lidmašīnas var pārsniegt skaņas ātrumu?

Nē, mūsdienu privātie komerciālie reaktīvie lidaparāti nepārsniedz skaņas ātrumu (1 mahs jeb aptuveni 1235 km/h jūras līmenī). Ātrākie reaktīvie lidaparāti, piemēram, Cessna Citation X+, sasniedz 0,935 Maha jeb aptuveni 90 % no skaņas ātruma.

Skaņas barjeru var pārvarēt tikai militārās vai eksperimentālās lidmašīnas (piemēram, Concorde, kas tagad ir norakstīts), kas rada tehniskus un reglamentējošus ierobežojumus un pārmērīgi augstas izmaksas biznesa aviācijai.

Kāpēc dažām privātajām lidmašīnām ir trīs dzinēji divu dzinēju vietā?

Privātās lidmašīnas ar trim dzinējiem, piemēram, Dassault Falcon 7X, nodrošina papildu dublēšanu dzinēja atteices gadījumā, kas uzlabo drošību garos okeāna pārlidojumos.

Tie nodrošina arī labāku veiktspēju augstumā un lielāku degvielas ietilpību. Tomēr modernās lidmašīnas ar diviem dzinējiem ir tikpat drošas un ekonomiskākas, kas izskaidro to pieaugošo popularitāti.

Kā laikapstākļi ietekmē privātās lidmašīnas ātrumu?

Dominējošais vējš var būtiski ietekmēt privātā reaktīvā (uz zemes) lidaparāta reālo ātrumu. Ja ir labvēlīgs pretvējš, lidmašīna paātrinās, kā tas notika vētras Ciara laikā, kad Boeing 747 sasniedza 1100 km/h, pateicoties vējam 400 km/h ātrumā.

Turpretī pretvējš palēnina lidmašīnu un palielina degvielas patēriņu. Turbulence var arī piespiest pilotus samazināt ātrumu komforta un drošības apsvērumu dēļ.

Vai privātās lidmašīnas ir ātrākas par komerciālajiem lidmašīnām?

Jā, dažas privātās lidmašīnas ir ātrākas par komerciālajiem lidmašīnām. Piemēram, Airbus A320 lido ar ātrumu aptuveni 870 km/h, bet tādas lidmašīnas kā Cessna Citation X+ vai Gulfstream G500 pārsniedz 1100 km/h.

Turklāt privātās reaktīvās lidmašīnas bieži lido augstāk (līdz 15 000 m), tādējādi izvairoties no blīvas gaisa satiksmes un nodrošinot tiešākas trajektorijas.

Kā izvēlēties privāto lidmašīnu, pamatojoties uz ātrumu?

Izvēle ir atkarīga no jūsu prioritātēm:

  • Tikai ātrums: izvēlieties Cessna Citation X+ vai Gulfstream G650.
  • Līdzsvars starp ātrumu un darbības rādiusu: Bombardier Global 7500 (902 km/h un 14 260 km darbības rādiuss).
  • Īsi lidojumi un ātrums: Phenom 300 (839 km/h) reģionālajiem maršrutiem.

Lēmumu ietekmē arī kabīnes prasības, pasažieru skaits un budžets.

Kāpēc Cessna Citation X+ vairs netiek ražots?

Cessna pārtrauca Citation X+ ražošanu 2018. gadā, jo bija mazs pieprasījums pēc reaktīvā lidaparāta, kas ir tikpat ātrs, bet mazāk universāls nekā tādi modeļi kā Gulfstream G650, kas apvieno ātrumu, darbības rādiusu un komfortu.

Vai elektriskās vai hibrīda privātās lidmašīnas būs tikpat ātras kā pašreizējās lidmašīnas?

Pagaidām elektrisko reaktīvo lidmašīnu prototipi (piemēram, Eviation’s Alice) darbojas ar daudz mazāku ātrumu (aptuveni 480 km/h) un ierobežotu darbības diapazonu.

Hibrīdtehnoloģijas varētu uzlabot šo veiktspēju, taču vēl gadu desmitiem tās nevarēs konkurēt ar tradicionālajām reaktīvajām lidmašīnām. Pašlaik prioritāte ir samazināt emisijas, nevis ātrumu.

Kā privātās lidmašīnas ātrums ietekmē pasažieru komfortu?

Liels ātrums var palielināt kabīnes vibrāciju un troksni, īpaši vieglajos modeļos. Tādu garo reaktīvo lidmašīnu (piemēram, Global 7500) konstrukcija ir veidota tā, lai mazinātu šo ietekmi, izmantojot labāku skaņas izolāciju un aerodinamisko stabilitāti.

Lielā ātrumā ir jūtamāka arī turbulence, lai gan piloti var no tās izvairīties, regulējot augstumu.