
Vai esat redzējuši pārdošanā nelielu privātu reaktīvo lidmašīnu? Vai jūs vilina ceļojums turp un atpakaļ ar biznesa lidmašīnu?
Ja esat nolēmis ķerties pie lietas un iegādāties lidmašīnu – vai nu lidmašīnu vai privāto reaktīvo lidmašīnu -, iespējams, jūs esat saskāries ar svarīgu jautājumu: kuru no tām izvēlēties?
Protams, tas viss ir atkarīgs no jūsu vajadzībām, jūsu vēlmēm un budžeta elastības. Lietota lidmašīna neizmaksās tikpat, cik jauna.
Mēs iepazīstinām ar lidmašīnu modeļiem, kas laisti tirgū pēc 2018. gada, un norādām šo jauno lidmašīnu cenas. Mēs veicam arī dažus salīdzinājumus ar vecākiem modeļiem.
Privātās aviācijas tirgū dominē Eiropa un Amerikas Savienotās Valstis, kas kopā veido gandrīz 80 % pasaules reaktīvo lidmašīnu flotes, taču arī šajā tirgū pieaug konkurence. Kā redzēsiet, daudzas no greznākajām privātajām reaktīvajām lidmašīnām, kas iznāks 2019. un 2020. gadā, nav ražotas Airbus vai Boeing, kas ir vislabāk pazīstamas ar savām lidmašīnām.
Tāpēc šeit ir saraksts, kurā iekļauti gan pasažieru lidmašīnu modeļi, gan lidmašīnas, kas pieejamas privātai nomai, gan privātās reaktīvās lidmašīnas.
Jaunas pasažieru lidmašīnas cena
Nodošana ekspluatācijā: 1970. gads
Darbības rādiuss: 2700 km
Ietilpība: 5 pasažieri
Piezīmes: Beechcraft Baron 58 noteikti ir populārākā divdzinēju virzuļdzinēja lidmašīna pasaulē. Ar to var pārvadāt līdz 5 pasažieriem ar ātrumu 370 kilometri stundā. Tas ir ražots kopš pagājušā gadsimta 70. gadiem, un kopš tā laika ir daudzkārt pārveidots.
Cena: 1,4 miljoni eiro
Nodots ekspluatācijā: 2011. gads
Darbības rādiuss: 3000 km
Ietilpība: 5 pasažieri
Piezīme: iekārojamākā TBM versija TBM 900 ir pieejama kopš 2019. gada.
Cena: no 1,5 miljoniem eiro

Foto: Commons Wikimedia
Jaunas vieglās privātās lidmašīnas cena
Nodošana ekspluatācijā: 2009. gads
Darbības rādiuss: 3600 km
Ietilpība: 6 pasažieri
Piezīmes: šis Embraer modelis spēj veikt lielus attālumus vieglai privātās lidmašīnas modelim.
Cena: 8 miljoni eiro
Nodošana ekspluatācijā: 2008. gads
Darbības rādiuss: 2200 km
Ietilpība: 4 pasažieri
Piezīmes: Kopš 2008. gada ir bijušas vairākas versijas. Jaunākā ir Phenom 100EV, kas izlaista 2018. gadā.
Cena: 4,5 miljoni eiro

Foto: Commons Wikimedia
Nodošana ekspluatācijā: 2015
Darbības rādiuss: 1300 km
Ietilpība: 6 pasažieri
Piezīmes: jaunākā versija ir HondaJetElite, kas lieliski piemērota biznesa aviācijai un kuras darbības rādiuss ir palielināts par 17%. To pārdod par 5 miljoniem eiro vai vairāk.
Cena: 4,5 miljoni eiro
Jaunas vidēja attāluma biznesa lidmašīnas cena
Ja vēlaties iegādāties biznesa reaktīvo lidmašīnu vidēja attāluma vai tūrisma lidojumiem, iesakām iegādāties Cessna klāstu.

Foto: Wikimedia Commons
Nodošana ekspluatācijā: 2019. gads
Darbības rādiuss: 6300 km
Ietilpība: 12 pasažieri
Piezīmes: Tas ir pieejams nomai kopš 2020. gada, un tajā ir iekļauti daži digitālie sasniegumi, piemēram, Wi-Fi piekļuve un satelīta radio. Cits paralēli izstrādātais modelis – Cessna Citation Hemisphere – beidzot ir apturēts.
Cena: 25 miljoni eiro
Nodošana ekspluatācijā: 2019
Darbības rādiuss: 4500 km
Ietilpība: 12 pasažieri
Piezīmes: Šī ir Legacy 500 modernizētā versija, kas nomas tirgū pieejama kopš 2019. gada. Tā galvenie konkurenti ir Gulfstream G280 un Bombardier Challenger 350.
Cena: 30 miljoni eiro
Nodošana ekspluatācijā: 2020
Darbības rādiuss: 3700 km
Ietilpība: 9 pasažieri
Piezīmes: iedvesmojoties no Legacy 450, tas var pārsniegt 800 kilometrus stundā, ietaupot laiku un padarot šo modeli par vienu no ātrākajiem savā kategorijā. Tā ienākšana plānota 2020. gadā.
Cena: 17 miljoni eiro
Jaunas tālo reisu biznesa lidmašīnas cena
Nodošana ekspluatācijā: 2000. gados
Darbības rādiuss: 11 300 km
Ietilpība: 16 pasažieri
Piezīmes: Šis ir viens no modernākajiem tālo lidojumu lidaparātiem. To nesen aizstāja ar Global 7500.
Cena: 45 miljoni eiro
Nodošana ekspluatācijā: 2019
Darbības rādiuss: 13 000 km
Ietilpība: 19 pasažieri
Piezīmes: Tas konkurē ar Gulfstream G700, bet tā priekšrocība ir tā, ka 2019. gadā jau ir saražoti 30 modeļi.
Cena: 65 miljoni eiro

Foto: Commons Wikimedia
- Gulfstream G700
Nodošana ekspluatācijā: 2021. gadā
Darbības rādiuss: 13 000 km
Ietilpība: 19 pasažieri
Piezīmes: Tas konkurē ar Global 7500 un ir G650 un G650ER turpinājums. Tas ir viens no lielākajiem privātajiem reaktīvajiem lidaparātiem pasaulē.
Cena: 68 miljoni eiro
- Dassault Falcon 6X
Nodošana ekspluatācijā: 2022. gads
Darbības rādiuss: 10 000 km
Ietilpība: 16 pasažieri
Piezīmes: Dassault, kas iepriekš bija pazīstams ar saviem militārajiem Rafale un iznīcinātājiem, šoreiz ieviesīs privātu lidmašīnu, kas paredzēta biznesa ceļotājiem. Pirmais lidojums plānots 2021. gadā, bet ekspluatācijā tiks nodots 2022. gadā. Falcon 6X spēs sasniegt ātrumu līdz 1000 km/h.
Tā godalgotais salons – platākais un augstākais pasaulē – piedāvā telpas, komforta, produktivitātes un drošības standartus, kas nosaka jaunus standartus tālo biznesa lidmašīnu segmentā.
Dassault Aviation izpilddirektors Ēriks Trapjē par Falcon 6X.
Cena: 40 miljoni eiro
Jaunāko vidēja un liela attāluma komerciālo lidmašīnu, kā arī to privāto versiju cenas (2018-2022)
Ja jūs interesē vidēja un liela attāluma lidojumi, patīkamu lasīšanu.
No Airbus
- Airbus A350-1000
Nodošana ekspluatācijā: 2019. gads
Darbības rādiuss: 14 700 km
Ietilpība: 366 pasažieri
Piezīmes: Sākotnēji radīts, lai konkurētu ar Boeing 777-300ER, to veiktspēja ir līdzīga. Tagad tas konkurē ar Boeing 777-X.
Cena: 330 miljoni eiro
- Airbus A321neo (neo – jauna dzinēja opcija)
Nodošana ekspluatācijā: 2019
Darbības rādiuss: 9000 km
Ietilpība: 244 pasažieri
Piezīmes: neo programma tika izveidota, lai uzlabotu A320 efektivitāti, ļaujot samazināt degvielas patēriņu par 15%.
Airbus321, ko bieži vien aizēnoAirbus 320, ir lidmašīna ar lielāku ietilpību un labāku komfortu nekā pēdējais. Tā tiešais konkurents ir Boeing 737 Max. Airbus pastāvīgi strādā pie savu modeļu uzlabošanas, un drīzumā tirgū būs pieejams A321XLR.
Cena: 117 miljoni eiro

Foto: Flickr
Airbus ACJ320neo (ACJ – Airbus Corporate Jets)
Nodošana ekspluatācijā: 2018. gads
Darbības rādiuss: 11 000 km
Ietilpība: 25 pasažieri
Piezīmes: Airbus Corporate Jets ir Airbus meitasuzņēmums, kas tirgo astoņus biznesa reaktīvos lidaparātus. ACJ320neo ir viens no populārākajiem.
Cena: 85 miljoni eiro
Karaliskajā starptautiskajā gaisa tetovējumā 2019. gadā Airbus prezentēja arī savu futūristiskās lidmašīnas konceptu. Tas ir nosaukts par Bird of Prey, un tas ir hibrīds elektrisks lidaparāts.
Boeing
- Boeing 787-10
Nodošana ekspluatācijā: 2018. gads
Darbības rādiuss: 12 000 km
Kapacitāte: 336 pasažieri
Piezīmes: Pazīstams arī kā Dreamliner, šis ir visefektīvākais 787 modeļu saimes modelis.
Cena: 265 miljoni eiro
- Boeing 737 Max 10
Nodošana ekspluatācijā: 2018
Darbības rādiuss: 6100 km
Ietilpība: 230 pasažieri
Piezīmes: Boeing 2017. gadā laida klajā 737 Max paaudzi ar lielākiem un efektīvākiem dzinējiem nekā iepriekšējiem modeļiem.
Cena: 123 miljoni eiro

Foto: Commons Wikimedia
- Boeing BBJ Max 7 (BBJ – Boeing Business Jets)
Nodošana ekspluatācijā: 2019
Darbības rādiuss: 13 000 km
Ietilpība: 19 pasažieri
Piezīmes: Šis ir modelis, kas būvēts, lai uzlabotu degvielas patēriņu par 13% un trokšņa līmeni par 40% salīdzinājumā ar sākotnējo BBJ, kura pamatā ir 737 lidmašīna. Nejaukt ar BBJ 777-X, kas paredzēts 2020. gadā.
Cena: 90 miljoni eiro
Starptautiskie konkurenti
- Embraer E195-E2
Nodošana ekspluatācijā: 2018. gads
Darbības rādiuss: 4800 km
Ietilpība: 120 pasažieri
Piezīme: Brazīlijas uzņēmums savus pirmos EJet E-2 modeļus sāka ražot 2016. gadā.
Cena: 55 miljoni eiro

Foto: Wikimedia Commons
- Comac C919
Nodošana ekspluatācijā: 2021. gadā
Darbības rādiuss: 5000 km
Ietilpība: 190 pasažieri
Piezīmes: Šis ir Ķīnas ražotāja ražots divu dzinēju lidmašīnas modelis. Pirmais lidojums notika 2017. gadā, un nodošana ekspluatācijā paredzēta 2021. gadā.
Cena: 46 miljoni eiro
- Irkut MC-21 300
Nodošana ekspluatācijā: 2021. gadā
Darbības rādiuss: 6300 km
Kapacitāte: 168 pasažieri
Piezīmes: Šis ir vēl viens divdzinēju gaisa kuģis, šoreiz no Krievijas ražotāja. Pašlaik notiek lidmašīnas sertifikācija, bet jau ir pasūtīti gandrīz 300 pasūtījumi.
Cena: 82 miljoni eiro
- Mitsubishi Space Jet 90
Nodošana ekspluatācijā: 2021-2022
Darbības rādiuss: 3000 km
Ietilpība: 78 pasažieri
Piezīmes: Iepriekš pazīstams kā MRJ (Mitsubishi Regional Jet), paredzams, ka šis jaunais lidmašīnas modelis samazinās degvielas patēriņu par 20%. Sākotnēji tika paziņots par 2021. gadu, bet galu galā tas varētu tikt uzsākts ekspluatācijā 2022. gadā.
Cena: 43 miljoni eiro
Kādi faktori būtu jāņem vērā pirms jaunas lidmašīnas iegādes?
Jaunas lidmašīnas iegāde ir liels ieguldījums, un, lai izdarītu pareizo izvēli, ir jāanalizē vairāki kritēriji:
- Papildus iegādes cenai jāņem vērā arī uzturēšanas, apdrošināšanas, uzglabāšanas (angārs), degvielas un personāla (piloti, mehāniķi) izmaksas. Šīs izmaksas katru gadu var veidot līdz pat 10-20 % no lidmašīnas vērtības.
- Plānotais izmantojums: īsi/vidēji/ilgiem lidojumiem? Pasažieru vai kravu pārvadājumi? Šie faktori nosaka nepieciešamo izmēru, darbības rādiusu un veiktspēju.
- Borta tehnoloģijas: izvēli var ietekmēt modernas navigācijas sistēmas, Wi-Fi savienojamība vai videi draudzīgas iespējas (piemēram, degvielu taupoši dzinēji).
- Tālākpārdošana nākotnē: daži modeļi saglabā savu vērtību labāk nekā citi. Augstākas klases biznesa lidmašīnas (Gulfstream, Bombardier) bieži vien ir stabilākas lietoto lidmašīnu tirgū.
Lai novērtētu šos aspektus pirms pirkuma, ieteicams veikt revīziju ar aeronautikas ekspertu, piemēram, AEROAFFAIRES.
Kādas ir privātas lidmašīnas līzinga priekšrocības salīdzinājumā ar tās iegādi?
Lai gan jaunas lidmašīnas iegāde ir vilinoša, līzings joprojām ir elastīga un ekonomiska alternatīva daudziem ceļotājiem. Lūk, dažas no priekšrocībām:
- Nav fiksētu izmaksu: Nav uzturēšanas, personāla vai uzglabāšanas izmaksu. Lidojuma cena ir “viss iekļauts”.
- Pielāgojamība: Gaisa kuģa izvēle katram uzdevumam (vieglā reaktīvā lidmašīna īsam lidojumam, tālo reisu lidmašīna starpkontinentālam ceļojumam).
- Piekļuve jaunākajiem modeļiem: Līzinga kompānijas bieži atjauno savus gaisa kuģu parkus, piedāvājot ar jaunākajām tehnoloģijām aprīkotas lidmašīnas.
- Videi draudzīgs risinājums: daži uzņēmumi, piemēram, AEROAFFAIRES, pilnībā kompensē jūsu lidojumu CO₂ emisijas.
Uzņēmumiem vai privātpersonām, kas ceļo mazāk nekā 100 stundas gadā, līzings bieži vien ir izdevīgāks. Abonēšanas formulas (“reaktīvo karšu” veids) arī ļauj jums gūt labumu no preferenciāliem tarifiem.
Un visbeidzot
Nesenie notikumi ir būtiski ietekmējuši lielāko daļu aviosabiedrību. Pirmkārt, vides krīze ir mudinājusi ražotājus meklēt veidus, kā samazināt gaisa kuģu degvielas patēriņu.
Turklāt, reaģējot uz Covid-19 epidēmiju, Airbus ir atgriezusi pārdošanā četras A320neo un divas A321neo lidmašīnas, kas sākotnēji bija paredzētas Air Asia. Šie pasūtījumi, tāpat kā daudzi citi, tagad ir atcelti, kas, iespējams, izraisīs cenu samazinājumu.
Visbeidzot, jāatceras, ka norādītajās cenās nav iekļautas privāto lidmašīnu tehniskās apkopes, ekspluatācijas un apkalpes organizācijas izmaksas, kas tomēr ir ievērojamas. Nav nekas neparasts, ka papildu izmaksas gadā sasniedz 350 000 euro papildus lidmašīnas cenai. Ja jau domājat par to, kā samazināt šīs izmaksas, varat izmēģināt privātās lidmašīnas līzingu vai dalītu īpašumtiesības uz to, kad esat to iegādājies. Alternatīvi, kad jūs neizmantojat savu biznesa lidmašīnu, jūs varat to nodot privātās aviokompānijas pārvaldībā, kas veiks lidojumus ar jūsu lidmašīnu, kad jūs to neizmantosiet.
Lai uzzinātu vairāk, skatiet mūsu rakstus: Kā iegādāties lidmašīnu? pirkt vai nomāt privāto lidmašīnu, kādu risinājumu izvēlēties?
Ja vēlaties sākt ar privātās lidmašīnas nomu, sazinieties ar mums, lai rezervētu lidojumu.