
Vai biznesa aviācija ir saderīga ar ekoloģisko pāreju?
Pierādījumi ir skaidri: rīt mēs vairs neceļosim tā, kā ceļojam šodien. Ekoloģiskās pārejas ietekmē mainās biznesa aviācijas patēriņa modeļi un parādās jauni centieni. Parādās tehnoloģiski mēģinājumi izstrādāt lidmašīnas, kas ir ne tikai efektīvākas, bet arī ilgtspējīgākas un daudz mazāk piesārņojošas. Mēs esam liecinieki gaisa telpas dekarbonizācijai, kas ir kolektīvs izaicinājums aviosabiedrībām, kuras kļūst arvien ekonomiskākas degvielas ziņā.
Šajā rakstā AEROAFFAIRES aplūko privātā reaktīvā lidaparāta degvielas patēriņu, sasniegumus ilgtspējības jomā un konkrētus risinājumus, kas veido gaisa transporta nākotni.
Privātā lidmašīna: klimata draugs vai ienaidnieks?
Pats par sevi saprotams, ka pēdējos gados ir ievērojami pieaugusi ekoloģiskā izpratne. Vairāk nekā jebkad agrāk transporta veidi tiek apšaubīti, pārdomāti un optimizēti, lai samazinātu bēdīgi slaveno “oglekļa dioksīda pēdu”.
Izņēmums nav arī biznesa aviācija, un daudzi skeptiski vērtē šīs disciplīnas saistību ar ekoloģiju.
Tas nav pārsteidzoši, ja izskaitļo lidmašīnas biļetes cenu, no kuras ceturtdaļu veido degvielas izmaksas. Saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizācijas Klimata ekspertu grupas datiem 5 % no CO2 emisijām rada gaisa satiksme, un 8 % no šīs satiksmes veido biznesa aviācija.
Tāpēc aviācijas nozares dalībniekiem ir jāvelta divkāršas pūles, lai ieviestu inovācijas, mobilizētu un no jauna radītu ekoloģiski atbildīgu transporta veidu.
Cik daudz degvielas patiesībā patērē lidmašīna?
Ir grūti sniegt vienotu atbildi uz jautājumu “cik daudz degvielas patērē gaisa kuģis”, jo degvielas patēriņš ir atkarīgs no daudziem parametriem. Katrs gaisa kuģa modelis darbojas atšķirīgi atkarībā no tā konstrukcijas, uzdevuma un lidojuma apstākļiem.
Galvenie faktori, kas ietekmē gaisa kuģa degvielas patēriņu, ir šādi.
- Gaisa kuģa tips (mazie, vidējie vai lielie attālumi) ;
- Sniegtais pakalpojums (pārvadāto pasažieru skaits vai kravu tonnās);
- Lidojuma attālums (jo īsāks lidojums, jo vairāk degvielas patērē pacelšanās fāze);
- Kreisēšanas ātrums un lidojuma augstums;
- Laika apstākļi un gaisa satiksmes apstākļi (gaidīšana uz zemes vai lidojuma laikā);
- Pacelšanās svars, kas ietver pasažierus, bagāžu, kravu un degvielu.
Ņemsim par piemēru tādu tālslidmašīnu kā Airbus A350. Veicot 800 km garu lidojumu, kura pacelšanās svars ir aptuveni 245 tonnas, šis gaisa kuģis patērē aptuveni 48 tonnas degvielas jeb gandrīz 60 000 litru parafīna.
Tas nozīmē, ka vidējais degvielas patēriņš ir 75 litri uz vienu nobraukto kilometru, kas sadalīts vairākiem simtiem pasažieru.
Ievērojams progress ceļā uz ilgtspējīgāku aviāciju
1. Enerģijas ietaupījuma palielināšanās
Jau vairākus gadus gaisa kuģu ražotāji ir strādājuši pie tā, lai samazinātu gaisa satiksmes radītās C02 emisijas. Tādi uzņēmumi kā AirBus un Boeing pamatoti iegulda līdzekļus ekonomiskāku degvielas patēriņu palielinošos modeļos, piemēram, Airbus 220 un Boeing 787.
Airbus 2010. gadā pat laida klajā “Neo” lidmašīnu klāstu, kas nozīmē “new engine option” (jauna dzinēja opcija), kura mērķis ir mazināt šo problēmu. Tas ietver lidmašīnu pārveidošanu, paredzot plānākus spārnu galu eleronus un izvēloties vieglus materiālus, piemēram, oglekļa kompozītu, titānu un alumīniju.
Dažas aviosabiedrības pievēršas turbopropelleru lidmašīnām, kas patērē mazāk degvielas. Privātās lidmašīnas vidēji patērē tikai 3,5 litrus degvielas uz 10 kilometriem uz vienu pasažieri. Tādējādi “ekoloģiskā top of the range” (ekoloģiskā augšdaļa) iekaro biznesa aviācijas tirgu ar prestižiem, bet maz piesārņojuma radošiem lidaparātiem.
2. Videi nekaitīga degviela gaisa transportam
Vēl viens nozīmīgs notikums ir jauna veida aviācijas degvielas laišana tirgū. Tirgū nonāk pirmās sertificētas biodegvielas partijas, kas ražotas no mežsaimniecības un lauksaimniecības atkritumiem, augu eļļām un bietēm.
Lai gan šī iespēja jau ir pierādījusi savu lietderību automobiļu nozarē, tai ir liels potenciāls arī gaisa transporta nozarē. Tiek lēsts, ka šīs biodegvielas var samazināt CO2 emisijas līdz pat 80 %, jo tās var absorbēt augi.
Īstenojot Lab’line programmu, AirFrance ir uzsākusi vairākus lidojumus no Tulūzas uz Parīzi, izmantojot ar biodegvielu darbināmas lidmašīnas. Arī vairākas asociācijas, piemēram, Vispārējās aviācijas ražotāju asociācija (GAMA), ir apvienojušas spēkus, lai izstrādātu ilgtspējīgu degvielu, kas ir videi draudzīgāka.
Daži šīs koalīcijas dalībnieku piemēri: Air BP, Aviator, Bombardier, Dassault Aviation, Embraer, Gulfstream, Textron Aviation un World Fuel Services, Avfuel, Diamond Aircraft
Ja jūs interesē šie gaisa kuģu ražotāji, izlasiet mūsu rakstu par privāto reaktīvo lidmašīnu ražotājiem.
3. Augstas veiktspējas bezemisiju lidmašīnas izaicinājums
2015. gadā Eviation laida klajā savu “Alice” – 9 vietīgu lidmašīnu ar 2 apkalpes locekļiem, kas sola 1000 km darbības rādiusu bez mazākās piesārņojošo vielu emisijas.
Elektriskais lidaparāts var arī lidot ar 520 km/h kreisēšanas ātrumu, un tā uzlādes laiks ir uz pusi īsāks nekā lietošanas laiks. Šo lidaparātu darbina trīs 260 kW propelleri, un tas, šķiet, ir viens no pirmajiem dzīvotspējīgajiem 100 % elektriskajiem lidaparātiem.
Tāpēc mēs varam jautāt, vai šo tehnoloģiju varētu izmantot arī lielākos lidaparātos. Atbilde ir “jā”: tas ir nākamais lielais solis lidaparātu ražotājiem..
Elektriskās privātās lidmašīnas: nākotnes risinājums ilgtspējīgākai aviācijai?
Saskaroties ar pieaugošajām vides problēmām, biznesa aviācija pēta jaunus veidus, kā samazināt oglekļa dioksīda emisijas. Starp tiem daudzsološa alternatīva ir elektriskie lidaparāti un privātās lidmašīnas. Klusas, inovatīvas un lidojuma laikā nepiesārņojošas lidmašīnas varētu būt videi draudzīgākas aviācijas nākotnes iemiesojums.
Šiem elektriskajiem lidaparātiem, kas joprojām ir izstrādes stadijā, nākamās desmitgades laikā pakāpeniski jāieiet tirgū. To ieviešana varētu būtiski mainīt privātā gaisa transporta standartus, saskaņojot komfortu, efektivitāti un ilgtspēju.
Lai uzzinātu vairāk par pašlaik izstrādes stadijā esošajiem modeļiem, tehnoloģiskajiem sasniegumiem un gaidāmajiem izaicinājumiem, lasiet mūsu rakstu, kas veltīts elektriskajām privātajām lidmašīnām un videi draudzīgai aviācijai.
aEROAFFAIRES: konkrētas saistības vides jomā
Tā kā ekoloģija nav ierobežojums, bet gan atbildība, arī AEROAFFAIRES ir apņēmusies saudzīgāk izturēties pret mūsu planētu.
Pateicoties mūsu programmai SkyCO2, 100 % CO2 emisiju, kas rodas katra privātā lidojuma laikā, tiek kompensētas, atbalstot Peru pirmatnējo mežu saglabāšanu. Ar AEROAFFAIRES jūs varat rezervēt lidojumu par vislabākajām cenām, pilnīgi droši un ar ļoti mazu ietekmi uz vidi.
Lai nofraktētu savu privāto lidmašīnu, sazinieties ar mums pa diennakts tālruni +33 (0) 1 44 09 91 82.