
Lai gan lidošana joprojām ir visdrošākais transporta veids pasaulē, dažās lidostās katra nolaišanās vai pacelšanās ir īsts tehnisks izaicinājums. Pat vispieredzējušākajiem pilotiem šie neparastie skrejceļi prasa ķirurģisku precizitāti, perfektu straumju pārzināšanu un dažkārt… nedaudz nervu.
Šīs iespaidīgās lidostas piedāvā pasažieriem elpu aizraujošus skatus – no galvu reibinoši stāvām pieejām līdz īsiem skrejceļiem ar skatu uz okeānu un pacelšanās laukumiem starp kalniem – un dažkārt arī pāris aukstus sviedrus. Vai esat gatavi atklāt iespaidīgākās no tām?
Lūk, mūsu aviācijas ekspertu atlasītais pasaules drosmīgāko lidostu TOP 10.
1. Tenzing-Hillary lidosta – Lukla, Nepāla: Everesta vārti, Lukla, Lukla, Lukla, 5. gadsimts
Augstums: 2895 m
Skrejceļa garums: 485 m
Tenzing-Hillary lidostas skrejceļš, kas atrodas 2895 metrus virs jūras līmeņa Nepālas Himalajos, ir obligāts piedzīvojumu meklētājiem, kas vēlas sasniegt pasaules jumtu. Lidostu dēvē par “vārtiem uz Everestu”, un tā ir veltījums leģendām Tenzingam Norgajam un Edmundam Hilarijam, kuri 1953. gadā pirmie iekaroja Everesta virsotni.
Lai labāk izprastu šīs unikālās vietas īpatnības, iedziļināsimies tās iezīmēs un vēsturē.
1. Neparasta taka
Lidjoslas garums ir 527 metri (salīdzinājumā ar vidēji 2000 metru garu parastu skrejceļu) un slīpums ir 12 %, tāpēc tā neatbilst aeronautikas likumiem. Pilotiem, kas ir īpaši apmācīti šim maršrutam, ir jāveic drosmīga nolaišanās starp divām kalnu sienām, vadoties no vadības torņa. Austrumu pusē ir 700 metru augstuma kritums, bet rietumos – stāvkrasts: konfigurācija, kas prasa precizitāti un apķērību.
2. Izaicinājumi un pielāgojumi
Sarežģītību palielina mainīgie laika apstākļi lielā augstumā. Pēkšņa migla, spēcīgs vējš un lietusgāzes bieži aizkavē lidojumus, kurus galvenokārt veic ar vieglajiem gaisa kuģiem (piemēram, Twin Otter). Lai nodrošinātu drošu darbību, pacelšanās notiek agri no rīta, kad debesis ir skaidrākas.
3. Vieta ar bagātu vēsturi
Šī lidosta, kas tika atvērta 1964. gadā un kuras kods ir VNLK, tika uzbūvēta, lai atbalstītu alpīnisma izaugsmi reģionā. Šodien tā ik gadu uzņem aptuveni 50 000 pārgājēju, no kuriem daudzi dodas pa taku uz Everesta bāzes nometni.
4. Ceļojumu padomi
Izvēlieties lidojumus pavasarī vai rudenī, kas ir stabilākie gadalaiki. Turklāt atstājiet savā ceļojuma plānā rezervi laikapstākļu maiņas gadījumā.
Tuvojoties lidojumam, no logiem kreisajā pusē paveras elpu aizraujošs skats!
Starp adrenalīna pieplūdumu un elpu aizraujošu ainavu nolaišanās Luklā ir neaizmirstams piedzīvojums, kur cilvēks un daba dzīvo plecu pie pleca… zem ekstrēma zīmes.

Foto: Flickr
Uzziniet vairāk par šo lidostu Luklā – Nepālā un iespējām tur lidot ar privāto lidmašīnu.
2. Paro starptautiskā lidosta Butānā: starp tehnisko meistarību un Himalaju ainavām
Augstums: 2235 m
Skrejceļa garums: 1964 m
Butānas vienīgā starptautiskā lidosta Paro ir iespaidīgi vārti uz Himalaju sirdi. Tā atrodas 2 235 m augstumā, un to ieskauj galvu reibinošas virsotnes, kuru augstums pārsniedz 5 000 metrus, tostarp Jomolhari kalns (7 326 m).
Šis unikālais ģeogrāfiskais novietojums padara to par vienu no bīstamākajām lidostām pasaulē, kas paredzēta tikai nedaudziem pieredzējušiem pilotiem.
1. Tehnisks un cilvēcīgs izaicinājums
Tuvo un īso (2000 m) skrejceļu, kas ir šaurs un īss, ir nepieciešams ļoti precīzs: pilotiem ir jāveic ciešs nolaišanās pa ielejām ar 45 grādu pagriezieniem, lai pēdējā brīdī salāgotu lidmašīnu.
Pasaulē tikai 22 piloti ir sertificēti nosēsties šajā vietā, visi ir apmācīti speciāli šim maršrutam Butānas aviācijas iestādes uzraudzībā.
Lidojumi ir aizliegti arī naktī, un tie ir atkarīgi no stingriem laikapstākļiem.
2. Neaizmirstama pieredze
Ceļotājiem, nolaižoties Paro, paveras elpu aizraujošs skats uz ieskautiem klosteriem un rīsu terasēm.
Šī aeronavigācijas meistarība apvienojumā ar Butānas autentiskuma saglabāšanas politiku ierobežo gaisa satiksmi un pastiprina “Pērkona pūķa zemes” mistisko auru.
Lidosta, kas tika atklāta 1968. gadā un modernizēta 2023. gadā, joprojām simbolizē līdzsvaru starp mūsdienīgumu un tradīcijām.
Piezīme: lielāko daļu lidojumu veic valsts aviokompānija Drukair, kas savieno Paro ar tādiem reģionālajiem mezgliem kā Deli, Bangkoka un Singapūra.

Foto: WIkipedia
3. Juancho E. Yrausquin lidosta – Sabas sala, Nīderlandes Antiļu salas
Skrejceļa garums: 400 m
Juancho E. Yrausquin lidosta – Saba, Nīderlandes Karību jūras salas
Juancho E. Yrausquin lidosta, kas atrodas vulkāniskās Sabas salā, Nīderlandes teritorijā Karību jūras reģionā, lepojas ar unikālu iezīmi – 400 metru garo skrejceļu, kas ir īsākais pasaulē, kurš atvērts komerciālai satiksmei. Šī asfalta josla, kas atrodas starp zaļiem pakalniem ar skatu uz okeānu, pēkšņi beidzas ar klintīm, kas iegrimst tirkīza ūdeņos, piedāvājot gan galvu reibinošu, gan aizraujošu ainavu.
Apskatīsim tās tehniskās un loģistikas īpatnības:
- Aviācijas izaicinājums: pilotiem ir jāpārzina vizuālo lidojumu noteikumi (VFR), lai nolaistos vai paceltos, turklāt ar augstu precizitāti, jo nav pieļaujamas kļūdas.
- Mērķauditorija: Lidosta, ko galvenokārt apkalpo vietējā aviokompānija Winair, savieno Sabu ar Senmartēnu (12 minūšu lidojums) un Sen-Eustahu, padarot to viegli pieejamu ceļotājiem, kas meklē piedzīvojumus.
- Mazāk drosmīgiem ceļotājiem ir arī iespēja izmantot prāmjus, kas nodrošina jūras satiksmi ar blakus esošajām salām, kas ir ilgāka, bet mazāk intensīva iespēja.
Neraugoties uz šīm tehniskajām problēmām, lidosta rada intriģējošu paradoksu:
Juancho E. Irusquin (IATA kods: SAB), kas tiek ierindota starp “bīstamākajām lidostām pasaulē”, tomēr kopš 1963. gada ir nodrošinājusi nevainojamu drošības līmeni. Šo panākumu pamatā ir ierobežota satiksme, stingra tehniskā apkope un īpaši šim neparastajam skrejceļam apmācīti piloti.
Papildus aeronavigācijas sasniegumiem Sabas lidostu ir vērts apmeklēt arī tāpēc, ka :
- Pasaulslavenās niršanas vietas, tostarp slavenās aizsargājamās jūras rezervāta vietas.
- Tās stāvās pārgājienu takas, kas ved uz 887 m augsto Skenera kalnu (887 m), augstāko punktu Nīderlandē.
- Tās neskartais šarms, kas ir tālu no masu tūrisma, ar gleznainiem ciematiem ar sarkanām mājām ar baltiem jumtiem.
Īsāk sakot, šī lidosta nav tikai tehnisks kuriozs – tā iemieso Sabas piedzīvojumiem bagāto dvēseli. Adrenalīns, ko sniedz iespaidīga nolaišanās, un neskartas salas klusums ir neaizmirstams piedzīvojums – ideāls līdzsvars starp drosmi un mieru.
“Katra nolaišanās šeit ir stāsts, kas jāstāsta – Winair pilota atsauksme.

Foto: istockphoto
4. Courchevel Altiport – Francija
Skrejceļa garums: 537 m
Slīpums: 18,5° (stāvākais pasaulē!)
Courchevel Altiport atrodas Francijas Alpu sirdī, 2 007 metru augstumā, un tā ir tikpat aizraujošs, cik iespaidīgs ir aeronavigācijas sasniegums. Tas ir pieejams tikai ar gaisa transportu, un tas ir liels izaicinājums pilotiem, kuriem, lai tur nolaistos, ir jāsaņem īpašs sertifikāts. Iemesls? Tā unikālajam skrejceļam, kas ir īsākais Alpos (537 metri), ir rekordliels slīpums – 18,5 grādi -, kas ir stāvākais pasaulē.
Tas liek veikt dažus neintuitīvus manevrus: lidmašīnas paceļas lejup pa kalnu, lai iegūtu ātrumu, un nosēžas augšup pa kalnu, lai efektīvi bremzētu. Pasažieriem tas sagādā galvu reibinošu pieredzi, bet apmeklētājiem, kas to vēro no pacēlājiem, – aizraujošu izrādi.
Leģendārais objekts, altiports iezīmējās populārajā kultūrā, kad tas parādījās filmā Džeimss Bonds: Rītdiena nekad nemirst (1997), kurā Pīrss Brosnans atveidoja elpu aizraujošu nosēšanos. Mūsdienās tas galvenokārt kalpo kā VIP piekļuves punkts Kurševelas un Meribelas kūrortiem, vienlaikus piesaistot aviācijas entuziastus, kas meklē ekstrēmus izaicinājumus.
Un neaizmirstiet: tās iespaidīgā Alpu ainava un “bīstamākā skrejceļa pasaulē” statuss padara to par obligātu izklaides objektu aizraujošu piedzīvojumu meklētājiem… un filmu cienītājiem!

Foto: Getty image
uzziniet vairāk par Kurševelas lidostu Francijā un to, kā tur nokļūt ar privāto lidmašīnu vai helikopteru.
5. Matekanes lidlauka lidosta – Lesoto: vertikāls skrejceļš humānās palīdzības sniegšanai
Skrejceļa garums: 400 m
Pārkritums: 600 m tukša vieta skrejceļa galā

Attēla avots: Wikipedia
Matekanes lidlauks Lesoto, kas atrodas pašā iespaidīgas ainavas centrā, atgādinot plašo Āfrikas tuksnesi, ir viens no bīstamākajiem pasaulē.
Tā garums ir 400 metri – attālums, kas ir krietni zemāks par aeronavigācijas standartiem pat maziem lidaparātiem – un tas prasa no pilotiem ārkārtīgu precizitāti.
Ar ko tas ir īpašs? Tā pēkšņi beidzas 600 metrus dziļā gravā, kas katru pacelšanos pārvērš par īstu izaicinājumu.
Tikai nedaudzas lidmašīnas uzdrošinās tur nolaisties, turklāt tikai humānās palīdzības vai neatliekamās medicīniskās palīdzības nolūkos. Šis skrejceļš, kas ir vitāli svarīgs reģiona izolētajām kopienām, ir apliecinājums gaisa kuģu apkalpju drosmei un nepieciešamībai pielāgoties naidīgai ģeogrāfijai. Trausls līdzsvars starp drosmi, atjautību un solidaritāti, kalpojot tiem, kam nav citas piekļuves pasaulei.
Papildu konteksts: izmantotie lidaparāti parasti ir viegli modeļi, piemēram, Cessna 208, kas īpaši pielāgoti īsām nosēšanās reizēm. Skrejceļš, kas atrodas vairāk nekā 2300 metru augstumā, ir tehniski sarežģītāks, jo gaisa arvien vairāk trūkst, un tas ietekmē dzinēju darbību.
6. Madeiras Krištianu-Ronaldu starptautiskā lidosta – Portugāle
Skrejceļa garums: 2781 m (daļēji uz pāļiem)

Attēla avots: Wikipedia
Šī salas lidosta, kas atrodas netālu no Funšalas, ir tikpat slavena ar savu notikumiem bagāto vēsturi, kā arī drosmīgo arhitektūru.
Lūk, galvenie faktori, kas jāatceras par šo lidostu:
- Drosmīgs skrejceļš virs okeāna
Sākotnēji skrejceļa garums bija 1600 metru, un 20. gadsimta 70. un 80. gados tajā notika vairākas avārijas spēcīgo vēju un sarežģītā reljefa dēļ. Lai padarītu darbību drošāku, tika īstenots faraonisks projekts: no 1986. līdz 2000. gadam skrejceļš tika pagarināts līdz 2781 metram, un gandrīz puse no tā konstrukcijas bija uzbūvēta Atlantijas okeānā.
Šis pagarinājums, kas balstījās uz 180 dzelzsbetona balstiem (vidējais augstums 70 metri), izpelnījās iesauku “skrejceļš uz pāļiem” un joprojām ir pasaules etalons lidostu inženierijas jomā.
- Pastāvīgs izaicinājums pilotiem
Neraugoties uz šiem uzlabojumiem, apstākļi joprojām ir sarežģīti: neprognozējams sānu vējš, bieža turbulence un obligāta līkumaina nolaišanās, lai izvairītos no kalniem. Šeit drīkst nolaisties tikai pēc īpašas apmācības sertificēti piloti.
- Tūrisma un tehnikas ikona
Lidosta, kas 2017. gadā tika pārdēvēta par veltījumu Madeirā dzimušajam Krištianu Ronaldu, apvieno tehnisko mantojumu un vietējo lepnumu. Tās panorāmas balkons piesaista aviācijas entuziastus, bet iespaidīgais skrejceļš ir kļuvis par simbolu cilvēka spējai pieradināt dabas stihijas.
Piezīme: lidosta tagad apkalpo starptautiskus lidojumus un ir nozīmīga Madeiras tūrisma nozarei, uzņemot tālsatiksmes lidmašīnas, piemēram, Boeing 747.
Uzziniet vairāk par šo Madeiras Krištianu Ronaldu lidostu Portugālē un par to, kā uz to nokļūt ar privāto lidmašīnu vai helikopteru.
7. Sanpaulu-Kongonhasas lidosta (CGH) – Brazīlija
Atrašanās vieta: pašā pilsētas centrā

Avota attēls: Wikipedia
Kongonhasas lidosta, kas atrodas nepilnus 8 km no Sanpaulu pilsētas centra, ir aizraujošs un pretrunīgi vērtēts pilsētbūvniecības simbols. Tā tika atklāta 1936. gadā un joprojām ir viena no noslogotākajām Brazīlijas lidostām, kas pirms pandēmijas gadā apkalpoja gandrīz 20 miljonus pasažieru.
Lūk, galvenie faktori, kas jāatceras par šo lidostu:
- Aeronavigācijas izaicinājums pilsētvidē
Iespaidīgie pacelšanās un nolaišanās lidlaukos piedāvā pārsteidzošu pieredzi: lidmašīnas lido zemā augstumā virs dzīvojamām ēkām, biznesa rajoniem un pat māju jumtiem, pieradušu, bet dažkārt satrauktu iedzīvotāju acu priekšā. Lai gan ceļotājiem ir ērti lidot pilsētas tuvumā, gaisa kuģiem ir jāievēro stingras drošības procedūras un svara ierobežojumi.
- Skrejceļa skrejceļš, no kura ir bail ekstremālos laika apstākļos
Galvenais skrejceļš (1 940 m), kas ir īss un veidots no asfalta, kļūst īpaši slidens tropisko lietavu laikā, un šo parādību vēl vairāk saasina tā slīpais profils. Pēc traģiskās avārijas 2007. gadā (lidojums TAM 3054, 199 upuri) tika izraktas rievas, lai uzlabotu ūdens novadīšanu, un ieviesta stingrāka kontrole.
- Vēsture un riska novēršana
Kongonā ir notikušas divas lielas avārijas:
- tAM Fokker 100 nobrauca no skrejceļa, bojā gāja 99 cilvēki.
- 2007. gads: TAM 3054 reisa sadursme lietus, pilota kļūdas un mehāniskas kļūmes dēļ.
Neraugoties uz šīm traģēdijām, lidosta joprojām ir būtisks Brazīlijas transporta ķēdes posms, kas apvieno mūsdienīgumu ar vēsturiskām problēmām. Plānots samazināt satiksmi, no kuras daļa ir pārcelta uz Gvarulhosas lidostu, un tādējādi mēģina saskaņot drošību ar pieaugošo pieprasījumu.
Piezīme: lidostas nosaukums cēlies no vārda “Congonhas”, kas ir veltījums reģiona senajām maté (erva-mate) plantācijām, kuras tagad ir izzudušas pilsētas paplašināšanās dēļ.
Uzziniet vairāk par Sanpaulu/Kongonhasas lidostuBrazīlijā un par to, kā tur nokļūt ar privāto lidmašīnu.
8. Tonkontinas starptautiskā lidosta – Tegucigalpa, Hondurasa
Skrejceļa garums: 2000 m
45° nolaišanās uz galīgo nolaišanos
Attēla avots: Wikipedia
Tonkontinas skrejceļš, kas atrodas kalnainā amfiteātra centrā, ir leģendārs aeronavigācijas izaicinājums. Tikai 2 013 metrus garš skrejceļš no pilotiem prasa ķirurģisku precizitāti, jo īpaši galīgās nolaišanās laikā. Lai izvairītos no apkārtējā reljefa, lidmašīnai neilgi pirms nosēšanās mazā augstumā ir jāizpilda 45 grādu pagrieziens.
Lūk, galvenie faktori, kas jāatceras par šo lidostu:
- Tehniskais un vēsturiskais mantojums
Šī 1934. gadā atklātā lidosta jau ilgu laiku ir bijusi galvenie vārti uz Hondurasas galvaspilsētu. Tās netipiskā konfigurācija, kas ir mantojums no Tegucigalpas ielejas ģeogrāfiskajiem ierobežojumiem, padara to par vienu no sarežģītākajām pacelšanās un nosēšanās lidostām pasaulē. Pēc divām smagām avārijām – TACA reisa 390 avārijas 2008. gadā (5 bojāgājušie) un Sahsa reisa 414 avārijas 1989. gadā (131 upuris) – tika noteikti stingrāki ierobežojumi, atļaujot to izmantot tikai reģionālajiem gaisa kuģiem un īpaši sertificētām apkalpēm.
- Starp aizrautību un piesardzību
Lai gan ceļotājus bieži pārsteidz iespaidīgais skats uz kalniem, ko aizskalo lidmašīnas spārni, Tonkontins joprojām ir simbols cilvēka izturībai pret dabu. Tagad tās vietā daļēji atrodas Palmerolas lidosta (2017), taču tā joprojām apkalpo iekšzemes un privātos lidojumus, nostiprinot tās kā aeronavigācijas leģendas statusu.
Kāpēc šis skrejceļš ir saglabājies? Tāpēc, ka tas iemieso Latīņamerikas inženierzinātņu drosmi un atgādina mums, ka katra veiksmīga nolaišanās ir diskrēta uzvara pār dabas stihijām.
9. Princeses Juliānas starptautiskā lidosta – Sentmartēna
Īpašā iezīme: nolaišanās pludmales līmenī

Attēla avots: Wikipedia
Princess-Juliana starptautiskā lidosta (kods SXM) atrodas Sentmartēna salā un ir slavena ar unikālu iezīmi: tās skrejceļš sākas tikai dažus metrus no Maho pludmales, kas ir pārpildīta ar tūristiem. Šis iespaidīgais tuvums rada elpu aizraujošu skatu: nolaišanās laikā lidmašīnas lido virs pludmales tik mazā augstumā, ka šķiet, ka tās pārlido pāri saulessargiem un apmeklētājiem, kas guļ uz smiltīm.
Lai gan sociālajos tīklos ir parādījušās fotogrāfijas, kurās jumbo lidmašīnas lido virs peldētājiem, šis skats drīzāk ir aeronavigācijas kuriozs, nevis reāls apdraudējums. Piloti ievēro stingras tuvošanās procedūras, un zīmes brīdina tūristus par riskiem, kas saistīti ar reaktīvo lidmašīnu turbulenci. Neraugoties uz šiem brīdinājumiem, daudzi ceļotāji drosmīgi dodas brāzmainā lidojumā, lai piedzīvotu šo pieredzi vai iemūžinātu šo mirkli filmā.
Vai jūs zinājāt?
- Maho pludmale ir kļuvusi par leģendāru vietu lidmašīnu vērotājiem un piedzīvojumu meklētājiem.
- Iespaidīgākie lidojumi ir ar Boeing 747 un citām tālo reisu lidmašīnām, kuras tagad pakāpeniski nomaina modernākas lidmašīnas.
- Lidostai ir būtiska nozīme vietējā tūrismā, jo tā nodrošina savienojumus ar Eiropu, Ziemeļameriku un Karību jūras reģionu.
Šī ikoniskā vieta, kurā valda adrenalīns un valdzinājums, lieliski iemieso drosmīgo un fotogēnisko Senmartēnas garu. Apmeklējums, ko nedrīkst palaist garām… bet jāizmanto ar piesardzību!
Uzziniet vairāk par Princess Juliana – Saint-Martin starptautisko lidostu un to, kā tur nokļūt ar privāto lidmašīnu.
10. Gibraltāra starptautiskā lidosta: pasaulē unikāla infrastruktūra
Īpaša iezīme: skrejceļš šķērso pilsētas ceļu
Attēla avots: Wikipedia
Šī lidosta, kas atrodas starp Vidusjūru un simbolisko Gibraltāra klinti, lepojas ar ievērojamu iezīmi: tās skrejceļš šķērso galveno ceļu, kas savieno Lielbritānijas teritoriju ar Spāniju, – Vinstona Čērčila prospektu. Tas padara to par vienu no neparastākajām lidostām uz planētas.
Lūk, galvenās lietas, kas jāatceras par šo lidostu:
1. Pārsteidzoša lidmašīnu un autobraucēju līdzāspastāvēšana
Pacelšanās un nosēšanās laikā barjeru sistēma uz laiku bloķē satiksmi, liekot transportlīdzekļiem ieturēt pārtraukumu. Šis gaisa un zemes balets, lai gan ir drošs, bieži izraisa aizkavēšanos, jo īpaši sastrēgumstundās. Tā ir ikdienas izrāde, kas piesaista gan ziņkārīgus vērotājus, gan fotogrāfus!
2. Tehniskās specifikācijas un ekspluatācijas problēmas
Lidostas skrejceļa skrejceļa garums ir 1829 metri (aptuveni 6000 pēdu), un tā galvenokārt apkalpo īsos reisus (EasyJet, British Airways) un reģionālos lidojumus. Šāds garums ierobežo piekļuvi plaša korpusa lidmašīnām, un pilotiem ir jāveic precīzi manevri, ko vēl vairāk apgrūtina dažkārt kaprīzie vēji, kas pūš no jūras šauruma.
3. Vēsturiskais fons un nākotnes problēmas
Otrā pasaules kara laikā uzbūvētais objekts tagad ir diskusiju centrā par tā paplašināšanu, ņemot vērā satiksmes pieaugumu un loģistikas saspīlējumu ar Spāniju. Neraugoties uz šīm problēmām, tas joprojām ir Gibraltāra identitātes simbols, kurā apvienota vēsture, inovācijas un pilsētvides pielāgošana.
Unikāla ceļojuma pieredze, kur piezemēšanās sajūsma konkurē ar izbrīnu, redzot lidmašīnas un automašīnas vienā telpā!
Uzziniet vairāk par Gibraltāra – Sentmartēna starptautisko lidostu un to, kā tur nokļūt ar privāto lidmašīnu.
Nepieciešams privāts lidojums pilnīgā drošībā?
Our aviation experts are at your service 24/7 for your private flight on +33 (0) 1 44 09 91 82.
Nevilcinieties un izmantojiet mūsu tiešsaistes piedāvājumu, lai iegūtu cenas aprēķinu savam privātajam lidojumam.
Mūsu rīcībā ir vairāk nekā 20 000 lidmašīnu un 45 000 apdrošinātu lidojumu, tāpēc mēs garantējam izcilu lidojumu pieredzi.